Brännland Cider Pernilla Perle i Systembolagets exklusiva sortiment

Idag släpps ett begränsat antal halvflaskor av Brännland Cider Pernilla Perle i Systembolagets tillfälliga, exklusiva sortiment. Släppet omfattar 2000 flaskor från årgång 2016.

Brännland Ciders VD, Andreas Sundgren Graniti

- Det känns roligt att få släppa en mogen cider som kan kontrastera fint till 2017 som vi släppte i juni. 2016 på halvflaska är, efter ett drygt år på flaska, betydligt rundare med stora mogna äppeltoner utan att för den skull tappa sin karaktäristiska syra.

Släppet uppmärksammas bland annat av vin-sajten Vinos.nu som skriver,

"Ibland kan det faktiskt vara roligt att dricka något annat än vin och då även lokal dryck. Brännland Cider håller till i Umeå och använder äpplen både från Skåne och Norrland. Slå klackarna i taket och drick till ostbrickan."

Livets Goda gav Pernilla Perle 2016 93 poäng och skrev i september 2017,

Lätt knäckiga toner och mogna äpplen men med ungdomlig lyster…publikt i Armanikostym. Torr, ren och fräsch med pigg frukt, stenig tanninstruktur och småkryddig med vindar från kanel."

Pernilla Perle, årgång 2016 på 37.5 cl flaska kostar 49 kr och har artikelnummer 11291 på Systembolaget.

Pernilla Perle, årgång 2017 på 75 cl flaska finns i Systembolagets beställningssortiment med artikelnummer 82020.

Om Pernille Perle 2017 skrev Livets Goda i juni 2018,

" 2017-års skörd har gett en cider med bronsfärgad, ljust bärnstensskimrande nyanser. Doften skiljer sig från 2016 då det här är ett renare äppeluttryck, mindre honungskänsla och mer citrusnyanser som backar upp. En svag kryddig nyans kikar fram, likaså vita blommor, halm och färska aprikoser. I och med att det är mindre av bakade äpplen och honung så är den mer torra vinösa känslan mer accentuerad. Likaså i smaken där det inte är samma kraft men mer känslan som riesling kan ge, ni vet, den där elektriska syran, här kombinerad med en försiktig bornyr. Dessutom är sötman nedtonad (vi pratar 41 väl dolda gram per liter), äppelintrycken renare och det vilar ett närmast stenigt drag över avslutet som stramar åt fint. Här finns struktur, ryggrad och skärpa från start till mål och mest av allt så finns det en beundransvärd renhet och fräschör." Redaktionens samlade intryck: 92 LGP

Om Pernilla Perle

Pernilla Perle är en kärleksförklaring. Till min hustru Pernilla & till svenska äpplen. Pernilla Perle är en halvtorr, elegant och lätt pärlande cider gjord på 100% svenska äpplen med ett unikt svenskt uttryck.

Läs mer om Pernilla Perle på Brännland Ciders web här.