Brännland Cider Just Cider i Systembolagets beställningssortiment

Efter fem års utvecklingsarbete så blir Brännland Ciders Just Cider tillgänglig för privatkunder genom Systembolagets beställningssortiment.

Just Cider har 4,5 % alkohol och har som mål att presentera en så rak och ärlig bild av svenska äpplen som möjligt, en balans mellan fräsch syra och naturlig fruktsötma.

Namnet Just Cider står för “bara” i den meningen att cidern inte innehåller något annat än äppelmust pressad från svenska äpplen men betyder också "precis" eller i en vidare kontext “rättvis” och “ärlig”. Den första årgången av Just Cider består huvudsakligen av äpplet Gravensteiner med inslag av Ingrid Marie och Summer Red.

- Som alltid med Brännland Ciders produkter så är Just Cider helt fri från färgämnen, aromer eller tillsatt socker. Vi har också valt att inte pastörisera cidern eller tillsätta industriella konserveringsämnen bortom ett minimum av svavel som traditionellt används i vinproduktion. Vårt mål är att Just Cider ska bli en ny standard för svensk kvalitetscider och därför vill vi att cidern ska presentera sig så ärligt som möjligt.”

Just Cider har redan innan den släpps blivit belönad med en silvermedalj i International Cider Challenge.

Läs mer om Just Cider på Brännland Ciders hemsida. Artikelnummer, 83419

Beställ Just Cider via Systembolaget.

• swedish cider
  • svensk cider
  • just cider
  • brännland cider
  • pressbilder/press images

Brännland Cider produces cider using 100% Swedish apples for a national and international market. The company's first vintage, an ice cider produced in the Swedish county of Västerbotten, not far from the arctic circle, using Swedish apples in adherence to the denomination set in the  country of origin of ice cider, Canada, was released in 2012.

Distributors worldwide:

Sweden, Jakobsson och Söderström, http://www.js-vin.com/