Brännland Cider och Markus Lundén på Köksbaren, Umeå den 19:e mars

Den 19:e mars får Umeå och Köksbaren besök av Markus Lundén, svensk vinmakare på tyska vin-huset Breuer i Rüdesheim. Breuer som vinmakeri grundades 1880 och har funnits i familjen Breuers ägo sedan tidigt 1900-tal. Man tillverkar framförallt vit Riesling av högsta klass men kan också erbjuda röda viner gjorda på Spätburgunder (det tyska namnet för Pinot Noir) och ett flertal söta viner. Markus Lundén tillverkar dessutom Riesling under egna etiketten Lundén et Cie. På plats under kvällen tillsammans med Markus finns också Andreas Sundgren, grundare och cidermakare på Brännland Cider för att presentera sin iscider i flera delar av måltiden.

Tillsammans avnjuter vi en fem-rätters middag ackompanjerad av det bästa Lundén et Cie, Breuer och Brännland Cider har att erbjuda. Priset för måltiden inklusive vin är 795 kronor och middagen startar kl 18 torsdag den 19:e mars. Anmälan sker på info@koksbaren.se

Väl mött. Köksbaren/Brännland Cider

Om Markus Lundén
Efter studier i Grythyttan inledde Markus Lundén sin karriär på Melker Anderssons Michelin restaurang Fredsgatan. Markus har sina rötter i Tyskland och arbetet hos F12 väckte tanken om att fördjupa sig inte bara i vin ur ett restaurangperspektiv utan också i själva vinmakeriet och 2004 tog Markus steget fullt ut med att arbeta i vingårdarna i Rüdesheim. Efter att parallellt med sitt arbete ha studerat till vinmakare med ett tyskt gesällbrev i bagaget så är Markus drygt tio år senare källarmästare hos Georg Breuer och konsulterar för Brännland Cider.

Om Brännland Cider
Brännland Cider producerar iscider, ett dessert-vin tillverkat med hjälp av norrländsk vinterkyla och svenska äpplen som råvara. Företaget har varit verksamt sedan 2010 och släppte under hösten 2014 sin andra större årgång iscider på den svenska och europeiska marknaden. Iscider, Cidre De Glace, har sitt historiska ursprung i Kanada och Brännland Cider är den första större tillverkaren i Europa.

• köksbaren
  • iscider
  • brännland cider

• Västerbotten

Med svenska äpplen & norrländsk kyla ska brännland cider skapa en exklusiv iscider för en krävande internationell marknad. Begynnelsen på en nordisk vintradition.

Brännland Cider startade 2010 som en dröm om att göra cider på Norrlandsäpplen. E!er två års försök kom vi till slutsatsen att svenska äpplen i kombination med det kalla norrländska klimatet lämpade sig allra bäst för att framställa Iscider, eller som den kallas i sitt ursprungsland, Cidre De Glace.