Content Marketing - håller vad det lovar?

Att Content Marketing är hett just nu råder nog ingen tvekan om men vad tillför det egentligen? Är content marketing något som kommer revolutionera marknadsföring eller är det bara mer av samma gamla vanliga?

Magnus Bråth, grundare till den norrländska byrån Brath och författare till boken Guldläge på nätet, är tveksam och menar att det är för mycket hype:

- Vi har jobbat med content marketing länge, säger han, det är inte direkt ett nytt fenomen i världen, det är bara det att svenska marknadsförare inte riktigt hängt med i svängarna. Sen ska man inte tro att det här löser något företags problem, content marketing är i våra ögon mer en stödfunktion till annan marknadsföring.

Fördelarna med content marketing är många och bra innehåll är efterfrågat av konsumenter. På Brath menar man däremot att all marknadsföring ska syfta till ökade intäkter, något som har varit svårt att visa att vanlig content marketing gör.

- Om du gör marknadsföring som inte leder till mer pengar in, säger Magnus Bråth, då är det väl mer av en hobby än faktiskt marknadsföring? Content marketing är lysande som en del i sökmotoroptimering till exempel men det är en gren som har väldigt svårt att på egen hand kunna motiveras. Det hjälper inte att det dyker upp massor av småbyråer som tjatar om det.

Content marketing har länge varit en viktig del inom sökmotoroptimering då det finns goda möjligheter att skapa länkar till en webbplats genom att nå ut med bra innehåll. Som medel för att nå positioner i sökmotorer tycker även Magnus Bråth att det är en bra investering:

- Många gånger kan man nå riktigt bra positioner genom att arbeta med innehåll på det här sättet, säger Bråth, tyvärr misstar många de indirekta effekterna för direkta däremot. Det gäller att komma ihåg att det finns många sätt att bygga auktoritet i sökmotorers ögon, content marketing kan vara ett bra sätt men det är långt ifrån alltid det fungerar bra.

Bråth har tidigare bloggat om att content marketing är som att sälja sin själ till en skvallerblaska

• innehållsmarknadsföring

Brath AB är en Öviksbyrå som hjälper företag synas i sökresultat. Företaget är startat av Magnus Bråth, en av de allra främsta i världen inom sökmotoroptimering och som nyligen fått utmärkelsen Bäst i branschen i Sverige. Företaget har idag 11 anställda och växer med raketfart.

Kontakta Magnus Bråth på: 020-10 00 08 eller  mail.

Besöksadress
  • Lasarettsgatan 12