Stockholm blir testbädd för ny cirkulär modell för brödsvinn.

Brave Brew startades sommaren 2020 med målet att uppmärksamma brödsvinnsutmaningen, att brygga öl (under varumärket Crumbs) från överblivet bröd och hitta nya kommersiella modeller för att minska brödsvinnet. Under april lanserar Crumbs en ny cirkulär tjänst – där överblivet butiksbakat bröd samlas in och bryggs lokalt till öl, som sedan säljs i den aktuella butiken. Tjänsten kallas för ”circularity-as-a-service”.

Enligt en rapport från Borås Högskolan, slängs det 80,000 ton bröd i Sverige varje år (dvs motsvarande cirka 350 limpor per minut). Samtidigt blir konsumenten allt mer medveten om hållbarhetsfrågor. Livsmedelsföretagens senaste konjunkturrapport (mars 2021) visade att konsumenten söker produkter som är lokala, hantverksmässiga och hållbara. Crumbs träffar mitt i prick på alla dessa tre:

-Genom kommunikation i butiker mot sina kunder att de använder sig av vår tjänst, kan handlare visa att de agerar hållbart samtidigt som de tjänar pengar, säger Niclas Tunebro, en av grundarna till Crumbs. Konsumenterna kommer att premiera de som agerar på riktigt.

Brödet som samlas in i butikerna transporteras till lokala hantverksbryggerier (Värmdö Bryggeri och Fjäderholmarnas Bryggeri). Livsmedelssystemens normala globala storskalighet har bytts mot lokal småskalighet och en på riktigt cirkulär affärsmodell.

Totalt slängs en tredjedel av alla livsmedel som produceras (upp till 45% av brödet enligt en undersökning). Livsmedelsindustrin pratar om att minska matsvinnet med 50% till 2030, men de stora globala linjära systemen är inte alls riggade för det. Niclas och hans medgrundare vet att de är små men ändå kan visa vägen:

- Det inte är brödölet i sig som är lösningen utan den systemförändring vi försöker driva parallellt. Det kommer att krävas små lokala aktörer för att bygga lokala cirkulära system, system som kommer att vara en viktig del av lösningarna på matsvinnsproblemet. Vi tycker det är fantastiskt att butiker nu börjar engagera sig i detta.

Flera bryggerier har tidigare gjort brödöl som en marknadsföringsgimmick, men Crumbs gör bara brödöl och startades för att minska brödsvinnet. Produkterna, idag fyra stycken, säljs framför allt i dagligvaruhandeln, men även på utvalda restauranger. De säljs endast i Stockholm med omnejd.

###

För mer information gå in på crumbs.beer eller kontakta Niclas Tunebro +46 76 051 00 28 eller Julian Reisz +46 73 103 58 18

Om du driver butik eller bageri i Stockholmsområdet och vill minska ditt brödsvinn, kontakta oss på svinnfri@crumbs.beer