Bredbandsbolaget i samarbete med Jalbum

Övergången från analoga till digitala kameror har medfört att det tas mer foton än någonsin. Tjänster för att dela med sig av digitala bilder på nätet utvecklas i samma takt som användarnas beteende för bildhantering mognar. Ett nytt samarbete mellan Jalbum och Bredbandsbolaget gör det möjligt att samla all sin bildhantering på ett ställe.

Jalbum är den digitala motsvarigheten till fotoalbumet i bokhyllan, ett eget snyggt, personligt och bestående album - på webben. Samarbetet med Jalbum är nästa steg i utvecklingen av lagringstjänsten Box. Sedan tidigare kan man lagra allt sitt digitala material, både bilder, filmer, musik och andra dokument i Box. Nu finns möjligheten att skapa snygga bildspel som man enkelt kan dela med sig till vänner och familj.

- Vi vill bidra till det digitala hemmet bland annat genom att göra det enkelt att använda sitt digitala material. Nu samlar vi det man behöver för att hantera sina bilder på samma ställe som man lagrar dem, säger Georgi Ganev VD Bredbandsbolaget.

- Vi är oerhört glada över att vara en del av Bredbandsbolagets Box och deras eftersträvan att underlätta hur vi hanterar vår digitala media. Vi ser en tydlig trend att människor vill göra mer med sina bilder än att bara samla dem på hårddisken. Man vill dela med sig av egna webbfotoalbum och presentera dem på ett personligt sätt, säger David Ekholm grundare av Jalbum.

I Box finns även fotoredigeringsprogrammet Picnic, musiktjänsten Spotify och SF Anytime.

Om Box

Bredbandsbolagets lagringstjänst på nätet heter Box. Via Box kan man komma åt sina egna filer exempelvis dokument, foton och musik oavsett vilken dator man loggar in ifrån. Det går att skapa spellistor, streama musik, visa foton i bildspel samt titta på sina lagrade filmer. Dessutom är e-posten integrerad i Box. Via Box kan man också dela med sig av sina filer till vänner och familj. De kan exempelvis ges rättigheter att titta på film och foton, lyssna på musik från tjänsten och även att lägga till och ta bort filer. Man kan få upp till 100 GB lagring vilket motsvarar ungefär 25 000 högupplösta bilder eller 25 000 låtar.

För mer information, kontakta:

Presstjänsten, Bredbandsbolaget: 08-4100 7555, press@bredband.com

Carl Manneh, Jalbum: 0735-244580, carl@jalbum.net

Bredbandsbolaget erbjuder bredband med höga hastigheter för Internetaccess, telefoni, digital-tv och andra tjänster. Företagetharfler än 475000privat- och företagskunderochett nät som omfattartvå miljoner svenska hushåll på över 70 orter. Bredbandsbolaget ärocksåen av Sveriges största leverantörer av bredbandstelefoni medfler än 200 000anslutna hushåll. Bredbandsbolaget är en del av Telenor, Sveriges ledande helhetsleverantör av kommunikationstjänster, såsom mobil och fast telefoni samt datatjänster.

Om Jalbum

Jalbum startades som ett hobbyprojekt av David Ekholm 2002 och har idag 10 anställda samt tusentals evangelister runt om i världen som bidrar till utvecklingen av fototjänsten. Jalbums programvara har laddats ned över 4 miljoner gånger globalt. Miljontals amatör och professionella fotografer har använt Jalbum för att publicera mer än 22 miljoner uttrycksfulla och personliga webbfotoalbum. Jalbum finansieras av Nordic Venture Partners sedan 2006.

• georgi ganev
  • box