Våga investera i lite ledighet

Så här års är det många samtal på Brewhouse Incubator om huruvida man ska våga ta semester eller inte. Som startup, när man är mitt uppe i arbetet med att organisera företagets arbetssätt, rutiner och att automatisera processer, är det ofta lätt att känna stress inför att lämna skeppet och släppa på den dagliga kontrollen.

Här är några tips och idéer som kan hjälpa dig att våga investera i lite ledighet och komma tillbaka med ny kraft, energi och lust.

1. Prioritera det viktigaste

Se till att avsluta viktiga projekt som måste vara klara innan eller strax efter det att du är tillbaka från semestern. Då slipper du känna stress och tänka på det under ledigheten. Gör en plan för den första arbetsveckan när du kommit tillbaka. Den första dagen är det förslagsvis bra att gå igenom alla mail och uppdatera sig på vad som har hänt medan man har varit borta.

2. Vad kan automatiseras?

Det finns en rad appar och program som kan schemalägga och automatisera dina nyhetsbrev och inlägg i sociala kanaler så att företaget kan vara synligt utåt även när du är borta.

3. Kontakta kunder och leverantörer

Ordna med autosvar på mailen och hör av dig till viktiga och återkommande kunder via telefon, nyhetsbrev eller mail och var öppen med att du är på semester under den aktuella perioden. Du kan även passa på att gå ut med ett exklusivt erbjudande till trogna kunder så att de kan köpa på sig extra av din produkt eller tjänst medans du är borta.

Glad Sommar!

Brewhouse