Brewhouse Big Band från Göteborg vann silver i ungdoms-SM 2016

Brewhouse Big Band vann silver i ungdoms-SM 2016. De bländade publiken på Stockholms Konserthus med sitt samspel och glimrande energi och var nära att ta hem guldet till Göteborg.

– Det är en ära att få jobba med Brewhouse Big Band, säger producenten Claes Fredholm. Våra ungdomar har ett otroligt driv och fokus att utvecklas och det visade sig inte minst genom deras storartade framträdande på Konserthuset i Stockholm.

Det var en spännande och händelserik helg den 18-20 mars, i alla fall för ungdomarna i Brewhouse Big Band. Tillsammans med bandledaren Lasse Lindgren tog de tåget till Stockholm och Blue House Youth Jazz Festival, en årlig festival med fokus på ung jazz i Sverige. Där deltog de i workshops och clinics med både svensk och internationell jazzelit, gjorde två egna konserter på Södra Latin och tävlade i ungdoms-SM.

– Arrangemang likt denna festival är jättebra initiativ för att få till bra möten mellan ungdomar som brinner för musik, förklarar Claes Fredholm. Att Brewhouse driver ett ungdomsstorband som ett led i vår talangutveckling känns helrätt och ger talanger från hela regionen en möjlighet att utvecklas. Särskilt just nu då mycket av de klassiska blåsinstrumenten blir allt ovanligare bland ungdomar är det härligt att Brewhouse kan uppvisa denna bredd och mångfald.

Läs mer om Brewhouse Big Band här.