I morgon startar The Brewhouse Award 2017

Från och med i morgon kan kreatörer och innovatörer skicka in sina bidrag till Sveriges mest nyskapande idé- och innovationstävling. För elfte året i rad anordnas tävlingen, som uppmuntrar lösningar som förädlar och förbättrar samhället.

I årets tävling vill Brewhouse öka mångfalden bland bidragen. En utmaning är den lokala aspekten. Innovatörer och kreatörer från storstäderna väljer att skicka in bidrag i större utsträckning än resten av landet.
Jag vägrar tro att bra idéer är ett storstadsfenomen. Jag är själv från landsbygden och vet vilken kraft, kreativitet och kunskap som finns utanför storstäderna. Visionen är att nå ut till hela Sverige, att skapa en inkluderande tävling som inspirerar en större målgrupp, säger Anna Svensdotter Dimle, verksamhetschef och konstnärlig ledare.

Under åren har över 2 500 bidrag skickats in och i dag drivs fler än 100 företag med direkt koppling till idén som tävlade.
Vinsten gav en bekräftelse på att jag varit rätt ute med min vision och idé. Jag fick motivation och mod till att satsa. Ett tips är: låt inte Jante hämma er, säger Louise Lindén, en av 2015 års vinnare och ledare för bland annat Live Green Production.

The Brewhouse Award vänder sig till talanger inom bland annat arkitektur, design, konst, kulturarv, litteratur, media, mode, musik och scenkonst. Tävlingskategorierna är tre stycken; ”Av och med unga”, ”Sociala innovationer och socialt entreprenörskap” samt ”Öppen ansökan - fritt skapande”.

Årets jury består av ett 40-tal kreatörer, innovatörer och företagsproffs. De besitter spetskompetenser inom tävlingens 15 kreativa branscher, akademi, offentlig sektor och näringsliv. Här hittas bland andra Global Head of Content Operations på Spotify och Swedish Fashion Councils VD.

Förstapristagarna inom varje kategori vinner en check på 50 000 kronor. Sista dag att skicka in bidrag är den 31 oktober. Den 12 december utses finalisterna, som sedan pitchar sin idé inför tävlingsjuryn den 9 januari 2018. Vinnarna presenteras under galakvällen den 19 januari.