Vinnarna prisade i The Brewhouse Award

En träningsväst för trygghet i motionsspåren, en digital plattform för försäljning av lokala livsmedelproducenter samt ett projekt som syftar till att öka koncentrationen i skolan. Det är de tre vinnarprojekten, vars upphovsmakare prisas med 50 000 kronor vardera.

The Brewhouse Award är en årlig tävling som riktar sig till talanger inom bland annat arkitektur, design, konst, kulturarv, litteratur, media, mode, musik och scenkonst. Under hösten har vem som helst fått skicka in sin affärsidé. Finalisterna har sedan pitchat sin idé inför juryn (ett 40-tal kreatörer, innovatörer och företagsproffs) som nu har utsett vinnarna.

Tema Black & Gold
Fredagens gala hade tema Black & Gold, vilket avspeglades i både klädsel och val av musik. Värdinna var Anna Svensdotter Dimle, Brewhouse verksamhetschef och konstnärliga ledare

– Vilken kväll, magi! Alla fantastiska vinnare, musiken, målningen, auktionen, stämningen. Allt. Så tacksam över att få vara en del av detta, säger hon

Förutom en prisceremoni innehöll galakvällen musik med Brewhouse husband och gästartister samt ett liveperformance av konstnären Vagnelind med tillhörande auktion

30 000 kronor till Jontefonden
Under 2017 års tävling har Brewhouse samarbetat med Jontefonden. Vagnelinds målning, som målades live under galakvällen, auktionerades ut till högstbjudande.

Mats Jönsson, jurymedlem och grundare av MBJ Design, lade vinnarbudet som landade på hela 30 000 kronor. Nu ska tavlan doneras till Ronald McDonald Hus i Göteborg, där den kommer att skänka glädje till sjukdomsdrabbade familjer. Christer Fuglesang, engagerad i Jontefonden, kommer personligen ner till ceremonin då tavlan ska sättas upp.

Vinnare i The Brewhouse Award 2017
Förstapristagaren inom varje kategori vinner 50 000 kronor. Andra- och tredjepristagarna vinner skräddarsydda vinstpaket, som innehåller allt från mentorskap till marknadsföring.

Kategori: Av och med Unga
Förstapris: Safe Steps - Alice Dahlemar, Ella Brax, Albert Nyblom, Hanna Sandberg, Emelie Nordenberg. Projektet syftar till att öka tryggheten i motionsspåren. Affärsidén bygger på att tillverka en träningsväst med insytt överfallslarm och snygga reflexdetaljer. Juryns motivering: ”En innovativ produkt med stor marknadspotential. Smart, genomtänkt och skalbar. En produkt helt rätt i tiden.”
Andrapris: Sapient.org - Felix Blohm Hagman.
Tredjepris: Jobmatch - Arian Richard Saravi, Victoria Höglund.

Kategori: Sociala innovationer och socialt entreprenörskap
Förstapris: Local Food Nodes - Albin Ponnert, Viktor Saunders, David Ajnered. Idén är en digital plattform som möjliggör försäljning från lokala livsmedelsproducenter till slutkonsument utan mellanhänder. Juryns motivering: ”Ett socialt, ekonomiskt och ekologiskt projekt. En social innovation med en genomtänkt cirkulär ekonomi. Briljant, trovärdigt och värdeskapande”.
Andrapris: Gröna Tändvätskan - Louise Siljeholm.
Tredjepris: EQLovesFestival - Melisha Linell, Kimtina Malmcrona.

Kategori: Öppen ansökan - fritt skapande
Förstapris: Tidioo - Isabella Borrego. Tidioo syftar till att öka koncentrationen och lärandet i det digitala skolmiljön. Juryns motivering: ”Smart, genomtänkt innovation. Kan revolutionera hela utbildningssystemet och tas vidare i en mängs nya miljöer. En idé i tiden med stor skalbarhet och potential för framtiden.”
Andrapris: IV-bracelet - Frida McCabe, Linn Wrangmark.
Tredjepris: Podmosphere AB - Vara Moshtagh.

För mer information om vinnarbidragen, se https://brewhouse.se/the-brewhouse-award/.