Briab stödjer verksamheter i omställningen mot handspritsproduktion

Briabs första sådant fall var Rekal AB, producent av rengöring- och desinfektionsmedel. Rekal och Briab hade tidigare haft ett samarbete där Briab hanterat frågor i Rekals ordinarie produktion. Strax efter ett avslutat uppdrag återkom Rekal till Briab för att stötta med omställningen till handsprit. Den typen av produktion krävde en ny riskbedömning på grund av andra riktlinjer, krav och klassificeringar än tidigare. Rekals produktion är nu igång och leveranser på väg.

– Vi är glada över att våra riskkonsulter har möjlighet att bidra till en så pass viktig samhällsfunktion. Med tanke på rådande läge måste vi alla se över vår verksamhet och anpassa oss till nya behov som uppstår.” menar Olle Wulff, Affärsutvecklare Riskhantering på Briab.

Handsprit, som består av en stor andel etanol, ger upphov till en explosiv miljö. Därför är det viktigt att alla säkerhetsåtgärder tas i beaktning, även om behoven är brådskande. Hur dessa miljöer ska hanteras styrs av EU-direktiv och redovisas i en klassningsplan för verksamheten.Kraven varierar beroende på vilken typ av vara det är som hanteras.

En annan nybliven handspritsproducent är Mackmyra Svensk Whisky. Mackmyra fick iväg de första leveranserna i början av maj och tankbilen fortsätter att rulla iväg mot buteljering. Projektet är en del av Handhjälpen, ett samarbete med Swedish Tonic, där privatpersoner kan köpa handsprit som sedan doneras till vård och omsorg.

–Eftersom detta är ett helt nytt område för oss har det varit jättebra att få hjälp av Briab med riskbedömning och analys. På så sätt har vi kommit igång med produktionen, börjar få in ordrar och kan nu producera ca 100 kubik handsprit i veckan, säger Jimmy Hansson, Arbetsledare Destilleriet, Mackmyra.

De förfrågningar som kommit in har senare lett till handsprit som gått direkt till behövande aktörer. Briab fortsätter stötta företags omställning och hoppas att fler företag ser chansen att utöka sin verksamhet under rådande pandemi.

• Kemikalieindustri

• riskhantering

Briab erbjuder expertis och tjänster inom riskhantering. Vårt ursprung inom brandskyddsteknisk projektering, brandfarlig var...a och systematiskt brandskyddsarbete är idag kompletterat av riskhantering inom ett flertal områden, som analys och hantering av risk i verksamheter och vid samhällsplanering.
Vi finns representerade med kontor i Stockholm, Uppsala, Göteborg, Norrköping, Borlänge, Sundsvall, Malmö och Gävle.