Bridgestone lanserar flaggskeppsmodellen Potenza Sport, med överlägsen sportprestanda.

Nya Bridgestone Potenza Sport, utvecklade
och skapade tillsammans med förare, låter dig få full kontroll och få ut det bästa av din bils prestanda.

• Nästa generationens ultrahögt presterande däck, som är tillgängliga från januari 2021, erbjuder förare högsta prestanda på torrt underlag med stöd av enastående våtprestandasom visats i TÜV SÜD-tester.

• Våra Potenza Sport-däck har redan valts som standardutrustning av ledande biltillverkare som exempelvis BMW, Lamborghini och Maserati.

Bridgestone, världsledande inom avancerade lösningar och hållbar mobilitet, tillkännager idag lanseringen av sitt nya flaggskeppsdäck med ultrahög prestanda: Bridgestone Potenza Sport. Däcken kombinerar Bridgestones banbrytande tekniska kompetens och expertis inom högpresterande däck. Tillsammans med förare och omfattande marknadsundersökningar för att hjälpa med kontroll när bilens prestanda sätts på prov.

En ny expertis när det kommer till sportprestanda

Bridgestone har lång och dokumenterad erfarenhet av högpresterande däck tack vare sitt arv från Formel 1 och långvariga partnerskap med en lång rad högpresterande bilmärken. Med dessa erfarenhet som grund, har Bridgestone utvecklat en ny och avancerad som högpresterande produkt: Bridgestone Potenza Sport. Detta däck för nästa generation representerar en ny standard i premiumklassen – avancerad sportprestanda, vilket ger bästa prestanda i klassen torrt med enastående våtprestanda. Testad av TÜV SÜD, ett av Europas mest respekterade och oberoende testinstitut för fordon, uppnår Potenza Sport bästa prestanda i både torrbromsning (kortaste bromssträcka på en torr yta) och kurvtagning och stabilitet (bibehåller fordonets stabilitet när du kör båda i en rak linje och genom en kurva) mot konkurrenterna i premiumsegmentet. Och med en EU-märkning A-klass i ytterligare tester utförda av TÜV SÜD1, erbjuder Bridgestone Potenza Sport enastående prestanda även på vått underlag. Däckets utmärkta kapacitet i både torrt och vått underlag kommer med längre körsträckor jämfört föregångaren Potenza S001.

Utvecklad tillsammans med förare, och med en teknologi i absoluta framkant

I Potenza Sport ville Bridgestone skapa ett däck som uppfyller förväntningarna hos förare med högpresterande däck, samtidigt som de vardagliga utmaningar det kan tänkas möta. Därför genomfördes omfattande marknadsundersökningar för att påbörja utvecklingen av Potenza Sport: Bridgestone intervjuade över 3 800 slutanvändare över hela Europa. Deras bidrag la grunden till att konstruera ett extremt högpresterande däck som uppfyller förarens behov och förväntningar på kontroll och självförtroende bakom ratten. För att uppnå Potenza Sports avancerade prestanda använder Bridgestone olika nya, innovativa tekniker inom slitbanemönster, sammansättning och konstruktion. Däckets slitbanedesign tillämpar flera nya banbrytande tekniker, inklusive innovativa 3D-lameller för att öka styvheten, med fördelar vid bromsning och nötningsbeständighet, tack vare en optimerad formel i kombination med innovativ blandningsteknik, förbättras prestandan på både torrt och vått underlag. Bridgestone använder också en ny hybridkronarmering för att maximera däckets stabilitet vid höga hastigheter. Ett sportigt skelett används också för att öka stabiliteten och styrresponsen, samtidigt som rullmotståndet optimeras. Grundläggande för designen, och skapandet, av Potenza Sport är Bridgestones egenutvecklade, miljövänliga teknik för produktionen av virtuella däck. Tekniken gör det möjligt för Bridgestone nästan exakt förutsäga ett däcks prestanda i utvecklingsstadiet, utan att fysiskt producera och köra det. Detta ger inte bara miljöfördelar genom minskade fysiska resurser, utan minskar också utvecklingsprocessens längd och minskar projektets tid till att nå marknaden.

Det självklara valet för de mest högpresterande bilmärkena i världen

Specialutvecklade Potenza Sport har redan valts som standard för några av de mest prestigefyllda bilmärkena i världen, exempelvis Maserati MC20l, Lamborghini Huracán STO, BMW 8-serien och många fler kommande år.

Potenza Sport är utvecklat och tillverkat i Europa, och kommer att finnas tillgängligt över hela Europa från januari 2021. Däcken kommer att finnas i 96 olika storlekar från 17” till 22'' för att täcka ett brett utbud av personbilar och SUV:ar på marknaden, allt från sedaner och stadsjeepar till lyx- och prestigebilar. Med lanseringen av Potenza Sport har Bridgestones bredd för sommarsegmentet ökat avsevärt i både HRD- och ultra HRD-portföljen.

"Potenza Sport är det senaste kapitlet i Bridgestones långa arv med hög prestanda", säger Christian Mühlhäuser, vd Bridgestone Centraleuropa.

”Det är resultatet av vår historia och vår innovation inom motorsport, kombinerat med att alltid ge det lilla extra för att möta våra kunders behov och en investering i forskning och utveckling som är oöverträffad i däckindustrin.

Vi konstruerade ett förstklassigt sportdäck som ger förarna full kontroll medan de får ut den absolut bästa prestandan ur sin bil. Potenza Sport är verkligen i en klass för sig inom sportprestanda.”

Om Bridgestone i Europa, Ryssland, Mellanöstern, Indien och Afrika. Europe, Russia, Middle East, India and Africa:

Bridgestone i Europa, Ryssland, Mellanöstern, Indien och Afrika (BSEMIA), med huvudkontor i Zaventem (Belgien), är ett dotterbolag till Bridgestone Corporation, en världsledande leverantör av hållbar mobilitet och avancerade lösningar. Förutom sina premiumprodukter inom däck erbjuder BSEMIA en växande portfölj av däckcentrerade och mobilitetslösningar och tjänar sina kunder i ett omfattande detaljhandelsnätverk med tusentals återförsäljare och kontakter. Tillsammans med sina partners och sitt globala engagemang för företagens sociala ansvar, Our Way to Serve, är Bridgestone dedikerat till att forma en hållbar framtid för mobilitet och förbättra hur människor rör sig, bor, arbetar och lever.

För mer information om Bridgestone EMA, besök www.bridgestone-emia.com och www.bridgestonenewsroom.eu. Följ oss på Facebook, Instagram,YouTube och LinkedIn.

Presskontakt Bridgestone: Jesper  Pettersson jesper.pettersson@bridgestone.eu

Kester Grondey   kester.grondey@bridgestone.eu

PR:

P.U.N.K.T. PR

Benjamin Kolthoff

0049-40 85 37 60 11

benjamin.kolthoff@bridgestone.eu

• bridgestone
  • racing
  • potenza

Om Bridgestone i Europa, Mellanöstern och Afrika

Bridgestone Europa NV/SA, med högkvarter i Belgien, är ett helägt dotterbolag till det Tokyo-baserade Bridgestone Corporation, världens största däck- och gummiföretag, finns i mer än 60 länder över hela Europa, Mellanöstern och Afrika och har över 18 200 anställda. I regionen finns 12 däck- och däckrelaterade industrier, ett stort centra för forskning och utveckling och en testbana. Bridgestones premiumdäck som tillverkas i Europa, Mellanöstern och Afrika säljs globalt.

För mer information om Bridgestone i Europa, Mellanöstern och Afrika, besökwww.bridgestone.euoch www.bridgestonenewsroom.eu. Följ oss på Facebook, Instagram,YouTube, Twitteroch LinkedIn.