Bridgestones bästa år som leverantör av originaldelar

Under 2018 fick Bridgestone, världens största däck- och gummiföretag, leverera över 120 nya originaldelar inom region EMEA, en ökning med över 30 procent. Det handlar om utrustning till 40 olika modeller från 15 olika tillverkare.

Bridgestone är branschledande inom investeringar i forskning och utveckling. Och det är något som uppenbarligen gillas av fordonstillverkarna som betonar kvaliteten och innovationskraften hos Bridgestones sortiment av premiumdäck. Varumärken som Toyota, Mercedes och Porsche finns bland de som valt Bridgestone-däck som original.

Samtidigt fortsätter Bridgestone att vara den huvudsakliga leverantören till Audi, Seat, Skoda och kvarstår som strategisk partner till Volkswagen Group. Hos Audi har antalet Bridgestone-original mer än fördubblats under de senaste fem åren. Dessutom har Bridgestone en stark ställning hos BMW, något som bland annat visas av det stora utbud av Bridgestone-däck som är originalutrustning till BMW:s 3-serie, 7-serie, X5/X7 och Z4.

Fordonstillverkare har valt Bridgestone-däck för många olika modeller: el- och hybridbilar som BMW i3, Toyota Corolla, den mångsidiga Audu A6 Allroad, tourer som Opel Insignia, den innovativa BMW 8-serien, liksom den lyxiga Porsche Cayenne och sportbilar som Ferrari Portofino, Renault Mégane R.S. och R.S. Trophy. Mer än 85 procent av montagen är däck med en diameter på 17” eller mer.

Enligt Mark Tejedor, Vice President för Original Equipment vid Bridgestone EMEA, gör Bridgestones strategi det möjligt att anpassa de unika egenskaperna för varje fordon.

– I en bransch i snabb förändring där fordonen blir mer uppkopplade, självkörande, delade och elektriska kan Bridgestone leverera nya lösningar och tekniker som möter tillverkarnas mest krävande utmaningar. De däck som vi utvecklar i dag är gjorda för att möta behoven för två till fem år framåt och senare, säger han.

Samarbeten och samskapande har resulterat i en mer skräddarsydd design.

– Det gör det möjligt för oss att arbeta i nya riktningar som bestämt leder oss in i framtiden. Vi skapar nya däck liksom mobilitetslösningar och tjänster som är mer effektiva och bättre anpassade för fordon och den nya utvecklingen än någonsin tidigare, säger Mark Tejedor.

Mer informationLiesbeth Denys, Head of PR and Corporate Communications, Bridgestone EMEA:+32 478 78 26 22, liesbeth.denys@bridgestone.eu

Om Bridgestone i Europa, Mellanöstern och Afrika, EMEA

Vi är EMEA-delen av världens största däck- och gummiföretag. I nästan 90 år har vi bidragit till att människor och gods har kommit dit de vill så bekvämt som möjligt, utan avbrott. Det är lika sant i dag som någonsin tidigare och betyder att vi är att lita på där det är som viktigast: där fordonet möter vägen. Vi är lysande kemister, ingenjörer och datatekniker och har några av Europas mest avancerade industrier, teknik i världsklass och R&D-investeringar i framkant. Vi är kompromisslöst fokuserade på att leverera konkreta lösningar på reella problem som trafikanter möter på vägarna varje dag.”We keep them going, no matter what.”

För mer information om Bridgestone i Europa, Mellanöstern och Afrika, besökwww.bridgestone.euoch www.bridgestonenewsroom.eu. Följ oss på Facebook, Instagram,YouTube, Twitteroch LinkedIn.