Briggen Tre Kronor till Visby den 1 juli

Fredagen den 1 juli anlöper Briggen Tre Kronor af Stockholm Visby hamn inför årets upplaga av Almedalsveckan.

Fartyget är under veckan en plattform för seminarier med inriktning på hållbar utveckling.

När Almedalsveckan avslutas kommer det finnas tillfälle att segla med Tre Kronor och även att göra en längre segling med övernattning när fartyget lämnar Visby för Oskarshamn.

Efter veckan i Visby styr Briggen kosan mot Oskarshamn och fortsätter sommarens Sverigeturné som omfattar stopp i Borgholm, Kalmar, Karlshamn, Helsingborg, Anholt,Marstrand, Lysekil, Bovallstrand, Varberg och Simrishamn.

• Gotland

Briggen Tre Kronor AB verkar som en ambassadör för Östersjöregionen, med fokus på hållbarhetsfrågor. Vi arbetar med att främja Östersjöns miljö och utveckla unga människors samverkan och ledarskap. Verksamheten har utvecklats till en uppskattad kommunikationsplattform för näringsliv, politiker och organisationer. Almedalen, Volvo Ocean Race i Stockholm, The Tall Ships´ Races i Östersjön, ministermötet om EU:s Östersjöstrategi, Scarlet Sails i S:t Petersburg samt ett antal anlöp i hamnar längs den svenska ostkusten och i länderna runt Östersjön är några exempel på framgångsrika möten och evenemang.

Fartyget Tre Kronor af Stockholm sjösattes 2005 och genomförde sin jungfrusegling 2008, och har av internationell expertis bedömts vara ett av de mest välbyggda träfartygen i världen. Kronprinsessan Victoria är fartygets gudmor.