FN:s hållbarhetsmål förpliktigar – men vem gör vad för Östersjön? Hållbara Hav och Baltic Eye Östersjöseminarium 3 oktober

2015 fattade FN beslut om 17 globala hållbarhetsmål som ska uppfyllas till 2030. Alla länder har ställt sig bakom målen och hur målen ska nås blir allas vår Agenda 2030. För att målen ska nås måste man agera på alla nivåer; nationell, regional och på lokal nivå. Särskilt mål 14 om hav och marina resurser, är centralt för ett friskare Östersjön. Hållbarhetsmålet förpliktigar till agerande här och nu. Vem gör vad för att realisera mål 14?

Evenemanget är ett samarbete mellan Stockholms universitets Östersjöcentrum/Baltic Eye och Stiftelsen Hållbara Hav.

Bland talarna finns:
Isabella Lövin, minister för internationellt utvecklingsarbete och klimat samt vice statsminister
Johan Rockström, Stockholm Resilience Center
Nina Cromnier, generaldirektör, Kemikalieinspektione
Olof Johansson, avdelningschef, Jordbruksverket
Ulf Bergström, forskare, Sveriges Lantbruksuniversitet
Magnus Börjeson, lantbrukare, Högåsa gård m fl

HKH Kronprinsessan Victoria närvarar och SVT filmar.

Moderatorer:
Henrik Hamrén, vetenskapsjournalist, Baltic Eye, Stockholms universitets Östersjöcentrum

Observera att anmälan och registrering är obligatorisk. Seminariet är fullbokat.

Plats: Kolskjulet, Örlogsvägen 11, Stockholm
Datum och tid: måndag 3 oktober kl 09:00-14:00. Registrering från 08:00. Platser ska vara intagna senast 08:45.

För mer information:
Gun Rudquist, omvärldsanalytiker, Baltic Eye, Stockholms universitets Östersjöcentrum, 073-987 00 73, gun.rudquist@su.se.
Göran Lindstedt, generalsekreterare, Stiftelsen Hållbara Hav, 070-425 15 15, goran.lindstedt@stiftelsenhallbarahav.org.
Anders Mannesten, vd, Briggen Tre Kronor, 070-389 68 89, anders.mannesten@briggentrekronor.se.

Övrig praktisk information omkring evenemanget: Christina Thimrén Andrews, Hållbara Hav / Briggen Tre Kronor, 070-818 82 38, christina.thimren-andrews@briggentrekronor.se.

Om Baltic Eye
Baltic Eye är ett team med oberoende forskare och kommunikationsexperter vid Stockholms universitet som analyserar och syntetiserar relevant vetenskaplig kunskap om Östersjön – och förmedlar den till rätt plats i samhället.