Framtidens politiska makthavare diskuterade Östersjön i fullsatt salong på briggen Tre Kronor under Hållbara Hav seminarie i Almedalen

Hur ska framtidens makthavare rädda Östersjön? Det diskuterades under den politikerdebatt som arrangerades på Stiftelsen Hållbara Havs arena, salongen i briggen Tre Kronor af Stockholm under onsdagen. Lokalen var fylld till bristningsgränsen då representanter från de politiska ungdomsförbunden och ett stort antal åhörare fyllde salongen. Ungdomspolitikerna utfrågades under fast ledning av Mikael Karlsson, agronom och filosofie doktor i miljö- och energisystem.

Under debatten fick varje representant ge sin bild av Östersjöns situation, vad som är mest akut samt vilka problemlösningar som finns att tillgå och vad de kommer att bidra med för ett framtida friskt Östersjön. Bland annat diskuterades övergödning, läckage av miljögifter och om lagstiftning samt skatter kan påverka situationen. Höjd bensinskatt, EU direktiv, straffskatt på handelsgödsel, brist på uppföljning och straff för miljöbrott var också ämnen som hanterades under debatten.

Seminariet filmades och finns publicerat på Stiftelsen Hållbara Havs hemsida samt på Youtube.

Till åhörarnas glädje verkar det finnas möjligheter till blocköverskridande arbete när det gäller miljön och Östersjös framtid. Samtliga medverkande var eniga om att Östersjöns situation är akut och att vi måste agera snabbt och kraftfullt för att stoppa den negativa påverkan.

- Det är intressant och mycket stimulerande att lyssna på och ta del av dessa unga engagerade politiska företrädare som idag visat vilja att förändra miljön i Östersjön så att även framtida generationer ska kunna ta del av vårt vackra innanhav, säger Göran Lindstedt, generalsekreterare för Stiftelsen Hållbara Hav.

Stiftelsen Hållbara Hav var huvudarrangör till seminariet som var en del av en serie seminarier ombord på briggen Tre Kronor af Stockholm under Almedalsveckan.

Med på scenen medverkade (från vänster på bilden):
Nike Örbrink, Kristdemokratiska ungdomsförbundet
Sofia Herrström, Liberala ungdomsförbundet
Gustaf Göthberg, Moderata ungdomsförbundet
Magnus Ek, Centerpartiets ungdomsförbund
Hanna Cederin, Ung vänster
Tobias Andersson, Ungvenskarna Sverigedemokratisk ungdom
Anna Lidström, Grön ungdom
Mikael Karlsson, moderator, agronom och filosofie doktor i miljö- och energisystem.

Mer information:
Göran Lindstedt, generalsekreterare Stiftelsen Hållbara Hav, goran.lindstedt@stiftelsenhallabarahav.org, 070-425 15 15.
Anders Mannesten, Vd Briggen Tre Kronor, anders.mannesten@briggentrekronor.se, 070-389 68 89.
Christina Thimrén Andrews, Projektledare Briggen Tre Kronor, christina.t.andrews@briggentrekronor.se, 070-818 82 38.

www.stiftelsenhallbarahav.org