Nu kommer Briggen Tre Kronor och Initiativet Hållbara Hav till Valdemarsvik

Som meddelats tidigare kommer Tre Kronor af Stockholm och Initiativet Hållbara Hav till Valdemarsvik den 10-12 maj. Detta är en av de första seglingarna som Tre Kronor gör för säsongen och målet med besöket är att sprida kunskap om miljösituationen i Östersjön och vad man, som privatperson, kan göra för att bidra till ett friskare hav och en bättre miljö. Att vi valt att besöka Valdemarsvik har sin grund i den stora miljösatsning som gjorts de senaste åren där man sanerat bort stora mängder krom och kvicksilver från Valdemarsvikens botten.

Besöket genomförs i samarbete med Valdemarsviks Kommun, Valdemarsviks Sparbank och Gryts Skärvårdsförening.

INVIGNING

Söndag den 10 maj kl 11:00 invigs utställningen på kajen och Tre Kronor öppnas för allmänheten.

Med på kajen finns även Valdemarsviks kommun som visar upp sitt arbete med Miljöprojekt Valdemarsviken samt Valdemarsviks Sparbank.

Kommunalrådet Helen Johansson Kokkonen inviger utställningen tillsammans med Lena Ek. Musikunderhållning av Izabella Swartz.

PRESSVISNING

Måndag den 11 maj kl 13:00.
Vi visar fartyget och utställningen samt berättar om verksamheten inom Initiativet Hållbara Hav och om vår verksamhet. Valdemarsviks kommun berättar om saneringen av Valdemarsviken.

Kontakt:
Briggen Tre Kronor/Initiativet Hållbara Hav:
Sture Haglund, 070-422 78 19, sture.haglund@briggentrekronor.se
Valdemarsviks kommun:
Evelina Johansson, 0123-193 26, evelina.johansson@valdemarsvik.se

ÖPPET SKEPP OCH SEGLING

Under besöket är allmänheten välkomen till Öppet Skepp med visning av fartyget Tre Kronor af Stockholm. Det blir också möjligt att följa med på seglingar med Tre Kronor. Se program nedan.

MILJÖUTSTÄLLNING

Miljöutställningen "Etta med kök" visas under Öppet Skepp samt för skolklasser. Utställningen handlar om plaster, kemikalier och läkemedel och ger tips om vad du kan göra för att minska din påverkan på både dig själv och Östersjön.

Valdemarsviks kommun medverkar med information om miljöarbetet i Valdemarsviken.

MINISEMINARIUM OM ÖSTERSJÖN

På söndagen och måndagen genomförs ett miniseminarium om Östersjön och vad det är som gör att Östersjön är ett så utsatt hav. Seminariet hålls på söndag den 10 maj kl 15:00-15:45 och på måndag den 11 maj kl 17:00-17:45. Fri entré.
Deltagare i den efterföljande middagskryssningen har förtur till platserna.

PROGRAM

Lördag 9 maj
Dagsegling Oskarshamn - Valdemarsvik
Kl 08-22. Pris 1 950 kr. Måltider ingår.
Övernattning ombord inför seglingen går att ordna.

Söndag 10 maj
Invigning kl 11:00
Öppet skepp med miljöutställningen "Etta med kök". Kl 11-14:30. Fri entré.
Östersjöseminarium. Kl 15-15:45. Fri entré.
Middagskryssning. Kl 16-20. Pris 995 kr.
Fyra timmar segling. Tvårätters middag ingår.

Måndag 11 maj
Visning för skolklasser kl
Pressvisning kl 13-14
Öppet skepp med miljöutställningen "Etta med kök". Kl 14-16:30. Fri entré.
Östersjöseminarium. Kl 17-17:45. Fri entré.
Middagskryssning. Kl 18-22. Pris 995 kr.
Fyra timmar segling. Tvårätters middag ingår.

Tisdag 12 maj
Lunchkryssning Valdemarsvik - Fyrudden.
Kl 12-16. Pris 750 kr. Lunch ingår i priset.
Långsegling Fyrudden - Stavsnäs (Stockholm).
Avgång kl 17:00 Ankomst 13 maj kl 17:00.
Pris 1 950 kr. Måltider ingår.