INFORMATION TILL MEDIA

Pressmeddelande -

Förhandsinformation från RAVENSBURGER om DISNEY LORCANA TCG:S 2024-utbud och efterlängtade spelarupplevelser

En ny introduktionsprodukt "Disney Lorcana TCG Gateway" lanseras i augusti 2024

En officiell tävlingsturnering "Disney Lorcana Challenge" lanseras våren 2024 i Nordamerika och Europa

SEATTLE, 17 januari 2024 - Ravensburger, den hyllade utgivaren av prisbelönta brädspel och högkvalitativa leksaker och pussel, avslöjade idag en del av 2024 Disney Lorcana Trading Card Game-utbudet, inklusive nya produkter, tävlingsevenemang och aktiveringar för organiserat spel. Dessutom publicerar företaget också de officiella försäljningsdatumen för de (4) set som planeras att lanseras under året.

"Disney Lorcana TCG har slagit an en sträng hos spelare, samlare och fans runt om i världen och vi är så tacksamma för stödet. Det har visat sig vara en fantastisk startpunkt för första gången TCG-spelare, och vi kommer att fortsätta att göra allt i vår makt för att göra produkten tillgänglig till MSRP-prissättning", säger Filip Francke, Global Head of Games på Ravensburger. "När vi går in i 2024 kommer vi att fortsätta att stödja vår växande och mångsidiga gemenskap genom nya upptäckter för samlare, organiserat spel och tävlingsevenemang för spelare och nya produkter som hjälper nybörjare att ta sina första steg in i handelskortspel. Vi har bara börjat, men konsumentfeedback och branschdata stöder vår tro på att det här spelet kommer att finnas kvar under en mycket lång tid."

Disney Lorcana TCG kommer att lansera en ny fristående produkt som heter Disney Lorcana TCG Gateway, en progressiv lära-att-spela-upplevelse som är utformad för att underlätta för nya spelare att komma in i spelet och TCG-världen. Denna ultimata nybörjarintroduktion till Disney Lorcana TCG innehåller allt två spelare behöver för att spela direkt ur förpackningen: två grundläggande Disney Lorcana TCG-kortlekar med 30 kort, en spelplan för två spelare med rollfigurshållare, regler och spelguider samt ytterligare kort som spelarna kommer att belönas för att lägga till i sina kortlekar när de lär sig om korttyper och spel. När spelarna har spelat igenom hela Gateway kommer de att ha byggt två standard Disney Lorcana TCG-kortlekar som de kan ta med sig och spela med vänner. Gateway släpps den 9 augusti 2024 i USA och i övriga marknader under september 2024. Detta är ett tvåspelarspel för åldrarna 8+.

För etablerade spelare innebär 2024 spännande nyheter kring tävlingsinriktade och organiserade spelevenemang. För det första kommer Ravensburger att lansera en officiell tävlingsturnering i Nordamerika och Europa med start i maj 2024. Evenemangen heter Disney Lorcana Challenge och börjar på regional nivå där spelare kan tävla om att kvalificera sig till nordamerikanska respektive europeiska mästerskap, där de bästa spelarna får inbjudningar till världsmästerskapet som planeras till början av 2025. De fyra bästa spelarna från varje event kvalificerar sig till det nordamerikanska eller europeiska mästerskapet i sin respektive region. Ytterligare detaljer inkluderar:

• Nordamerikanska mästerskaps- och Europamästerskapsevenemangen planeras för semestersäsongen 2024. Spelare kan kvalificera sig genom att delta i Challenge Events på regional nivå, och det kommer att finnas ytterligare en möjlighet att kvalificera sig vid eventet.
  • Världsmästerskapet 2025 kommer att vara en tävling för endast inbjudna deltagare och kommer att äga rum på ett större öppet evenemang.
  • Mer information om Disney Lorcana TCG:s fullständiga evenemangsschema, registrering, regler, priskort och andra prisuppgifter kommer att delas på Disney Lorcana TCG:s officiella webbplats (disneylorcana.com) i mars.

På lokal nivå kommer Ravensburger också att lansera en ny typ av evenemang för organiserat spel i butiker - Set Championships - med start i april 2024 efter lanseringen av Into the Inklands-setet. Utvalda Disney Lorcana TCG Organized Play-godkända platser kan vara värd för ett Into the Inklands-mästerskap, som inkluderar ett unikt Enchanted Stitch - Rock Star Promo-kort som endast är tillgängligt som pris vid Into the Inklands-mästerskapen. De två bästa spelarna vid evenemanget kan också vinna en spelmatta med det nya Stitch - Rock Star-konstverket. Detaljer om hur återförsäljare kan arrangera ett Into the Inklands-mästerskap kommer i slutet av februari 2024.

Slutligen, Ravensburger har tidigare meddelat att de planerar att släppa fyra set per år. Disney Lorcana TCG-fans kan markera sina kalendrar med följande officiella fösäljningsdatum:

• Into the Inklands (Set 3)
    23 februari 2024, i lokala spelbutiker, Disney Parks; 8 mars 2024, i detailjhandeln och shopDisney.
  • Set 4 kommer att tillkännages (maj 2024) 17 maj 2024, i lokala spelbutiker, Disney Parks; 31 maj 2024, detailjhandeln och shopDisney.
  • Set 5 kommer att tillkännages (augusti 2024)
  • 9 augusti 2024, i lokala spelbutiker, Disney Parks; 23 augusti 2024, detailjhandeln och shopDisney
  • Set 6 kommer att tillkännages (november 2024)
    15 november 2024, i lokala spelbutiker, Disney Parks; 29 november 2024, detailjhandeln och shopDisney.

About the Disney LorcanaTrading Card Game (TCG)
Disney Lorcana TCG släpptes första gången i augusti 2023 och är ett populärt samlarkortsspel i det underbara riket Lorcana. Spelarna tar på sig rollen som Illumineers och använder magiskt bläck för att kalla på ett team av Disney-figurer som kallas glimmers, som dyker upp på både bekanta och fantastiska sätt. Spelet har utformats för att vara lätt att lära sig för TCG-nybörjare samtidigt som det erbjuder strategiskt djup för erfarna spelare. Med hundratals originalkonstverk från Disney som samlare kommer att älska är spelet välkomnande för både nybörjare, erfarna TCG-spelare och Disney-fans. Disney Lorcana TCG har hittills släppt två set - The First Chapter och Rise of the Floodborn.

Pressmaterial för Disney Lorcana TCG finns här.

Kontakt:

Melanie Fodré, BRIO AB Nordic

Lorcana.Nordic@brio.net

Kategorier

Ravensburger är en internationell företagsgrupp med en lång tradition och gedigna värderingar, grundat 1883 i Tyskland. Missionen är ”Lekfull utveckling”. Företaget står för skoj, utbildning och gemenskap. Ravensburger är ett av de ledande varumärkena för pussel, spel och aktivitetsprodukter i Europa och i den tysktalande regionen även känt för barn- och ungdomsböcker. Leksaker med den blå tringeln säljs över hela världen och de internationella varumärkena BRIO, Alga och ThinkFun bidrar till gruppens produktportfölj.

Melanie Fodré

Nordics Category & Marketing Manager BRIO AB Nordic
Ingrid Jörnvi

Presskontakt Trade Marketing Manager | PR | BRIO Nordic Sales PR | BRIO Nordic Sales 0736449016

Välkommen till Ravensburger, BRIO, Alga, ThinkFun!

Ravensburger, BRIO, Alga, ThinkFun