Sara Johansson, Mats Andersson och Björn Widerström

Pressmeddelande -

Fintech veteranerna från Klarna & Bambora ska ändra spelplanen för B2B betalningar online. Briqpay stänger runda och lanserar tjänst.

18 november, 2020 Stockholm: Briqpays grundare Björn Widerström, Sara Johansson och Mats Andersson, med bakgrund från Klarna och Bambora, ger sig nu ut för att revolutionera sättet som bolag handlar på nätet. Idag tillkännages lanseringen av tjänsten och samtidigt stängs en första finansieringsrunda ledd av Keith Richmans fond 31 Atlantic med deltagande från Fredrik Hjelm (Voi - VD och medgrundare), Christian Leone (Luxor Capital - VD och grundare), Charlie Chantarasopon (Boosted Commerce - Grundare) tillsammans med andra erfarna entreprenörer och investerare.

Briqpay erbjuder en friktionsfri sälj- och köpupplevelse för företag på nätet. Den skalbara lösningen ger e-handelsbolag en smidig teknisk betalningshantering. Genom att integrera Briqpay med den befintliga plattformen kan man erbjuda den betalningsmetod man föredrar, på lokal eller global nivå. Ett enkelt sätt att säkerställa att relationen med kunden stannar inom bolagets ekosystem under och efter transaktionen ägt rum. Det som gör Briqpay unikt är möjligheten för företaget att inkludera sin egen faktura i ett smidigt kassaflöde. Att styra över de betalsätt som erbjuds på samtliga marknader gör att man på ett smidigt sätt kan rulla ut i olika regioner och den automatiserade adressverifikationen minimerar antalet steg kunder behöver genomföra vid betalning. Plattformen har också en funktion för kreditkontroller, så att handlaren har full översyn vid riskbedömning. Genom en överskådlig dashboard får man även tillgång till värdefull data och insikter kring sina kunders beteende.

Briqpays vision är att utmana sättet som försäljning på nätet mellan bolag hanteras idag, genom att ta bort friktion och skapa ett långsiktigt perspektiv. “En stor majoritet av B2B e-handelsbolag är redan på en digital resa för att optimera försäljningen. Briqpay gör det möjligt för bolag att skala upp verksamheten och stärka kundrelationer, vilket i sin tur även syns på sista raden,” säger Björn Widerström, VD och medgrundare av Briqpay.

Briqpay har stängt en såddrunda på 6,3 miljoner som inkluderar ett flertal starka namn. Rundan leds av Keith Richmans fond 31 Atlantic med deltagande från Fredrik Hjelm (Voi - VD och medgrundare), Christian Leone (Luxor Capital - VD och grundare), Charlie Chantarasopon (Boosted Commerce - Grundare) tillsammans med andra erfarna entreprenörer och investerare.

“Att förenkla e-handelslösningar, som möjliggör smidiga och optimerade flöden, är nödvändigt för bolag som ska lyckas med handel på nätet. Kraven är högre än någonsin på kvalitativa lösningar som kan leverera värde till nästa generation av högpresterande e-handlare,” säger Keith Richman, 31 Atlantic. “Det är verkligen spännande att nu följa Briqpays ingång på marknaden. Jag är övertygad om att de kommer att driva en positiv förändring för många bolag.”