Köp mat på nätet - och stötta BRIS.

Tillsammans med Mathem.se testar BRIS ett nytt grepp för att samla in pengar. När du handlar mat på Mathem.se kan du välja att skänka en summa till BRIS. Idén baseras på en enkel tanke: när du unnar dig själv att handla mat på nätet, kan du samtidigt hjälpa många barn till enklare vardagar runt om i landet.

Sedan 1971 har BRIS stått på barnens sida och idag vet de flesta vad BRIS gör. BRIS hjälper barn som behöver någon att prata med och fungerar som länk mellan barn, vuxna och övriga samhället. På BRIS jobbar över 600 personer frivilligt med att svara i telefon, på mail och chatt. Förra året kom det in 569 000 samtal till BRIS växel, men BRIS kunde bara svara på 76 000 av dem.

BRIS är helt beroende av bidrag från privatpersoner. Nu vill de pröva ett nytt grepp som gör det enkelt för dig att ge bidrag till BRIS.

– Vi tror fler skulle skänka pengar om givandet kunde ske på ett mer naturligt sätt. Och vi tror att många skulle skänka pengar oftare om det inte alltid handlade om så stora summor. Därför försöker vi hitta nya platser där själva givandet blir en del i vardagen, och där summan är nästintill obetydlig för dig men väldigt viktig för oss, berättar Heléne Tibblin från BRIS.

Mathem.se är den första nätbutiken i Sverige som får prova det här nya, spännande greppet. De virtuella varorna har en tydlig BRIS-form och finns under kategorin ”Välgörenhet”. Nästa gång du handlar på www.mathem.se, välj att skänka 10 kr, 50 kr, 100 kr eller 500 kr till BRIS.

– Det är jättekul att få vara första nätbutik att testa BRIS nya koncept. Vi kan redan nu se att våra kunder börjat skänka pengar och vill vara med att stödja barnens rätt i samhället, berättar Tomas Kull, grundare av Mathem.se.

Fungerar konceptet kommer BRIS att fortsätta söka nya sätt som gör det enkelt att stödja deras verksamhet.

För vidare information:

Heléne Tibblin