Lärande bygg – integration på riktigt

Lärande bygg – integration på riktigt

Kreativt tänkande och samverkan mellan Kungsbacka kommun, Erlandsson Bygg och Eksta Bostads AB har resulterat i att åtta elever studerar lärande bygg i Kungsbacka. Utbildningen är förlagd på arbetsplats minst 70% av tiden och erbjuder språkstöd.

Utbildningen ger goda möjligheter till arbete inom branschen eller till att studera vidare. För att säkra framtida kompetens behöver attraktionskraften till byggbranschen stimuleras. Ett annat syfte är att ut- bildningen ska leda till ökad integration och mångfald.

– Ett av våra prioriterade mål är att ta samhällsansvar. Vi vill vara med och bidra och vara en modern arbetsgivare med en mångfald som speglar samhället, säger Markus Brink, VD på Erlandsson Bygg.

För närvarande är elevernas arbetsplats Tölö Ängar där de lär sig bygga hus. Genom utbildningen får eleverna meriterande yrkeserfarenhet, studier och referenser i ett och samma paket.

– Jag tycker om att snickra och vill gärna bli byggnadssnickare i framtiden. Det är också spännande att träffa nya människor och lära sig rutiner, säger Wissam, en av eleverna som går på utbildningen.

I slutet av november kommer kommunstyrelsens arbetsutskott i Kungsbacka att besöka utbildningen för att få veta mer om satsningen.

För Eksta Bostads AB passar projektet väl in i deras arbetssätt.

– Vi vill vara med och påverka på riktigt, oavsett om det gäller bostäder eller integration. Det är också ett sätt att påvisa att partnering ger mervärden, säger Christer Kilersjö, VD på Eksta Bostads AB.

Kontaktpersoner:

Erlandsson Bygg, VD Markus Brink, 031 - 389 00 00