Auktion för Bröstcancerfonden – Ahlgrens bilar och Rodebjer auktionerar ut specialdesignad t-shirt.

Fredagen den 1 oktober är det den nationella bröstcancerdagen och samtidigt startar Ahlgrens bilar och Rodebjer auktionen av den specialdesignade t-shirten Rosa rattar by Rodebjer. Samarbetet mellan Ahlgrens bilar och Rodebjer startade under våren 2010 då de två företagen bestämde sig för att tillsammans samla in pengar och bidra till att sprida information och uppmärksamhet kring Bröstcancerfondens verksamhet.

Om auktionen
T-shirten Rosa rattar by Rodebjer är specialdesignad av modedesignern Carin Rodebjer och producerad i en limiterad upplaga till förmån för Bröstcancerfonden. Auktionen av Rosa rattar by Rodebjer pågår mellan den 1-31 oktober på Tradera, direktlänk till auktionen finns på www.ahlgrensbilar.com från den 1 oktober. Alla intäkter går oavkortat till Bröstcancerfonden och totalt auktioneras 62 t-shirts ut, enligt nedanstående auktionsschema.

Auktionsschema

• Den 1 oktober läggs 15 t-shirts ut för auktion, auktionen avslutas den 7 oktober.
  • Den 8 oktober läggs 15 t-shirts ut för auktion, auktionen avslutas den 14 oktober.
  • Den 15 oktober läggs 15 t-shirts ut för auktion, auktionen avslutas den 21 oktober.
  • Den 22 oktober läggs 17 t-shirts ut för auktion, auktionen avslutas den 31 oktober.

Parallellt med auktionen förväntas försäljningen av godiset, Ahlgrens Rosa rattar, bidra med cirka 330 000 kronor till Bröstcancerfonden. Ahlgrens Rosa rattar säljs i begränsad upplaga under oktober, cirkapris är 15,90 kr för 110 gram. 10 % av överskottet av försäljningen går till kampen mot bröstcancer.

Bakgrunden till samarbetet
Hösten 2009 togs en helt ny serie tillbehör fram i Ahlgrens bilfabrik i Gävle – rattarna som färgats rosa var godisföretagets sätt att uppmärksamma och bidra till Bröstcancerfondens verksamhet. För att utveckla engagemanget under 2010 bjöd Ahlgrens bilar in modedesignern Carin Rodebjer till att göra sin egen tolkning av Rosa rattar och resultatet blev t-shirten – Rosa rattar by Rodebjer.

– Vi uppskattar verkligen initiativet! Varje insamlad krona har betydelse för bröstcancerforskningen och alla de kvinnor som insjuknar varje år. Bröstcancerfonden är de bröstcancerbehandlades egen fond och miljonbelopp delas varje år ut till klinisk patientnära bröstcancerforskning men pengarna går även till stödverksamhet, berättar Ingrid Kössler, ordförande för Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation – BRO.

För mer information, kontakta:
Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, har drygt 11 000 medlemmar. BRO driver verksamhet genom lokala bröstcancer­före­ningar i hela landet. www.bro.org.se

Bröstcancerfonden har ett 90-konto, vilket innebär att fonden står under kontroll av Stiftelsen för Insamlingskontroll, SFI. www.brostcancerfonden.se

För ytterligare information om samarbetet, vänligen kontakta:
Catarina Englund, Marketing Manager, Leaf Sverige, tel: 073-439 42 15, e-post: catarina.englund@leafsweden.se

För hjälp med bildmaterial och andra praktiska frågor, vänligen kontakta:
Linn Petrén, tel: 070-751 12 48, e-post: linn@wenderfalck.com

För produktlån av t-shirten Rosa rattar by Rodebjer, vänligen kontakta:
Susanne Tirziu, tel: 073-647 99 88, e-post: susanne@modinakerlind.com

Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, är en ideell organisation med 33 bröstcancerföreningar över hela landet. BRO bildades 1982 och har 11 000 medlemmar. BRO har till uppgift att främja och tillvarata bröstcancerbehandlades intressen beträffande vård och rehabilitering. www.bro.org.se