I oktober mottog överläkare och bröstkirurg Lena Myrskog Bröstcancerförbundets Utmärkelse. Nu säger hon upp sig på grund av bristande patientsäkerhet.  Foto: Bosse Johansson
I oktober mottog överläkare och bröstkirurg Lena Myrskog Bröstcancerförbundets Utmärkelse. Nu säger hon upp sig på grund av bristande patientsäkerhet. Foto: Bosse Johansson

Bristande patientsäkerhet oroar Bröstcancerförbundet

I höstas mottog överläkare och bröstkirurg Lena Myrskog Bröstcancerförbundets Utmärkelse för sitt arbete och engagemang för bröstcancerdrabbade kvinnor. Nu säger hon upp sig som en konsekvens av bristande patientsäkerhet på Växjö lasarett. Ytterst alarmerande, är reaktionerna på Bröstcancerförbundet. Alla ska ha rätt till bästa kända bröstcancervård. Patientsäkerheten är en viktig del av detta.

När Lena Myrskog började sitt arbete som sektionschef på Växjö lasarett för drygt tio år sedan var vårdköerna långa. Med patienternas bästa för ögonen lyckades Lena Myrskog systematiskt arbeta bort köerna. Förra året hade Växjö lasarett kortast vårdköer i landet.

Nu slutar Lena Myrskog som kirurg på Växjö lasarett i protest. ”Om jag som ansvarig för bröstcancervården larmar om patientsäkerheten, måste det tas på allvar” säger Lena Myrskog. ”Eftersom klinikledningen inte delar den prioriteringen, kan jag inte ansvara för sektionen och väljer därför att sluta”.

Ytterligare två överläkare har sagt upp sig och Bröstcancerförbundet är mycket bekymrat över utvecklingen.

”Om patientsäkerheten på ett sjukhus äventyras, så är det mycket allvarligt” säger Susanne Dieroff Hay, ordförande i Bröstcancerförbundet.

Se nyhetsinslaget om när Lena Myrskog fick Bröstcancerförbundets (fd BRO) Utmärkelse i oktober förra året.

För mer information, kontakta:

Susanne Dieroff Hay, ordförande Bröstcancerförbundet, tfn: 070-239 21 83

Marit Jenset, generalsekreterare Bröstcancerförbundet, 070-361 23 64