Bröstcancerförbundet delar ut rekordsumma:  Drygt 18 miljoner till patientnära bröstcancerforskning

Bröstcancerförbundet delar ut rekordsumma: Drygt 18 miljoner till patientnära bröstcancerforskning

Bröstcancerförbundet gör rekordutdelning med 18 415 000 kronor till patientnära bröstcancerforskning. Det innebär att forskningsanslagen ökar med 45 procent jämfört med föregående år. Totalt finansieras 36 forskningsprojekt vid olika institutioner och sjukhus i Sverige. Nytt för i år är att Bröstcancerförbundet delar ut stöd till doktorander och postdoktorer för genomförande av forskarmånader. Fokus låg liksom tidigare år vid den kliniska relevansen, det vill säga forskning som kommer bröstcancerdrabbade till del inom en överskådlig tid.

– Bröstcancerförbundet firar 40 år och därför känns det extra stort att kunna dela ut ett rekordbelopp till bröstcancerforskningen. Det ger goda förhoppningar om nya framsteg, bättre behandlingar och ökad överlevnad, säger Susanne Dieroff Hay, ordförande i Bröstcancerförbundet.

Årets anslag går till sjutton kvinnliga forskare och åtta män. Vidare gick 3 miljoner av potten till 10 postdoktorer och doktorander för genomförande av forskarmånader. Forskningsprojekten sträcker sig genom hela spektret av vårdkedjan för bröstcancer från riskbaserad screening, bildanalys med AI, genexpressionsanalys, behandling, kirurgi och rehabilitering.

– Vi är glada att kunna stimulera till ökade möjligheter inom bröstcancerforskningen genom att finansiera forskarmånader. Vi behöver skapa nya förutsättningar för fortsatta framsteg inom forskningen. Det här är ett steg på vägen, säger Susanne Dieroff Hay.

Bröstcancerförbundet har hittills delat ut drygt 125 miljoner kronor till patientnära bröstcancerforskning. Forskningsanslagen är möjliga tack vare gåvor från enskilda personer, företag och organisationer som engagerat sig i kampen mot bröstcancer.

Bröstcancerförbundets forskningskommitté består av framstående professorer och docenter från hela landet. Kommitteen gör en individuell bedömning av alla inkomna forskningsprojekt, som sedan vägs samman i en gemensam bedömning. Den utgår från följande grunder: patientnytta, originalitet, genomförbarhet och kompetens. Rekommendationen från kommittén läggs fram till Bröstcancerförbundets styrelse som formellt beslutar om anslagen.

I Bröstcancerförbundets forskningskommitté sitter:

• Johan Ahlgren, docent, Uppsala
    • Anders Bjartell, professor, Lund
    • Yvonne Brandberg, professor, Stockholm
    • Johan Hartman, professor, Stockholm
    • Barbro Linderholm, docent, Göteborg
    • Henrik Lindman, docent, Uppsala
    • Malin Sund, professor, Umeå
    • Fredrik Wärnberg, professor, Göteborg

Från Bröstcancerförbundet deltar Susanne Dieroff Hay, kommittéernas ordförande, och Peter Winberg, kommittéernas sekreterare. Medverkar i forskningskommittén gör även Elisabet Schesny och Isabella Scandurra från Bröstcancerförbundet.

Bröstcancerförbundets kommitté för bedömning av forskarmånader utgörs av:

• Jana de Boniface, associate professor, Stockholm
    • Roger Olofsson Bagge, docent, Göteborg
    • Mef Nilbert, professor, Malmö

Här en sammanställning över samtliga projekt som beviljats forskningsanslag från Bröstcancerförbundet.

Bröstcancer i siffror:

• Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer.
    • Nära 8000 kvinnor och 60 män insjuknar årligen i bröstcancer
    • 86 procent lever tio år efter diagnos
    • Två av tre tumörer upptäcks vid mammografiscreening.

Om Bröstcancerfonden

Bröstcancerförbundet delar ut forskningsanslag ur Bröstcancerfonden. Insamlade medel som är direkt öronmärkta till Bröstcancerfonden är intäkter från månadsgivare, försäljning av Bröstcancerförbundets rosa band och egna produkter samt erhållna testamenten, där inget annat specifikt ändamål är angivet. Läs mer om Bröstcancerfonden och tidigare anslag på vår hemsida: https://brostcancerforbundet.se/om-oss/brostcancerfonden/insamlingsresultat/

Bröstcancerförbundet, som grundades 1982, har 11 000 medlemmar och samverkar med 32 bröstcancerföreningar runtom i landet. Bröstcancerförbundet bedriver insamling under varumärket Bröstcancerfonden. Med visionen om att ingen ska drabbas av bröstcancer stödjer Bröstcancerförbundet patientnära bröstcancerforskning, ger stöd och rehabilitering till drabbade samt driver opinion i bröstcancerfrågor. Med ditt bidrag kan vi göra mer för fler. Swisha en gåva till 900 59 19 eller bli medlem på bröstcancerförbundet.se