Bild: Bröstcancerföreningen Hilda i Örebro län.

Bröstcancerföreningar slöjdar Sverige rosa

Under oktober förenas Sveriges Bröstcancerföreningar i en aktion mot bröstcancer. Genom att placera ut gerillaslöjd på offentliga platser och landmärken runtom i landet vill föreningarna visa solidaritet med alla som drabbats av bröstcancer. Idag lever det cirka 100 000 personer som har eller haft bröstcancer i Sverige. Runt alla dem finns det familjer och närstående som i sin tur påverkas av sjukdomen. Initiativet är en del av årets Rosa Oktober-kampanj då krafter världen över enas i kampen mot bröstcancer.

– Efter en längre period med fysisk distans finns det ett behov av att träffas och ta hand om varandra. Genom att gerillaslöjda vill vi ge varandra och andra bröstcancerberörda värme och omtanke samtidigt som vi sprider vårt budskap om att kampen mot bröstcancer pågår varje dag, året om, säger Susanne Dieroff Hay, ordförande i Bröstcancerförbundet.

Fenomenet gerillaslöjd utövas av privatpersoner och organisationer världen över för att påverka och belysa viktiga budskap. Begreppet myntades av Frida Arnqvist Engström 2012. Gerillaslöjd är en kreativ mix av hantverk som placeras i det offentliga rummet på ett icke-förstörande vis. Gerillaslöjden är kreativ i material och teknikanvändning, den innehåller något slags budskap och kommenterar samtida politiska eller samhälleliga händelser.

– Genom att slöjda Sverige rosa vill vi öka medvetenheten om bröstcancer, vår organisation och det rosa bandet som specifikt lyfter frågan om bröstcancer i hela världen. På så sätt hoppas vi att fler människor engagerar sig i kampen mot bröstcancer, säger Susanne Dieroff Hay.

Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer. Tack vare framsteg inom forskningen överlever idag 9 av 10 sjukdomen fem år efter diagnos. Det är bra, men det räcker inte. Bröstcancer är fortsatt en av de vanligaste dödsorsakerna för kvinnor under 65 år i Sverige. Därför behövs mer forskning och stöd åt de som drabbas.

Följande platser kommer att slöjdas rosa:

Eskilstuna – Bröstcancerföreningen Aurora Sörmland gerillaslöjdar 1 oktober på bron vid Fors kyrka

Gävle – Bröstcancerföreningen Maria Gävleborg gerillaslöjdar Drottninggatan den 6 oktober

Karlskoga – Bröstcancerföreningen Hilda i Örebro gerillaslöjdar på Karlskoga torg

Katrineholm – Bröstcancerföreningen Aurora Sörmland placerar ut gerillaslöjd under oktober

Malmö – Bröstcancerföreningen Malmöhus gerillaslöjdar 4 oktober på Gustav Adolfs torg

Sundsvall – Bröstcancerföreningen Olivia Medelpad gerillaslöjdar 2 oktober på Puckelbron i Sundsvall

Strängnäs – Bröstcancerföreningen Aurora Sörmland placerar ut gerillaslöjd i hamnen

Uppsala – Bröstcancerföreningen Uppsala län placerar ut gerillaslöjd 1 oktober på gågatan i city

Västerås – Bröstcancerföreningen Västmanland placerar ut värmande gerillaslöjd på offentliga konstverk på stan

Växjö – Bröstcancerföreningen Kronoberg placerar gerillaslöjd utanför Växjö lasarett och utefter promenadstråket runt Växjösjön

Pressmeddelandet kommer att uppdateras med ytterligare platser.

Bröstcancer i siffror:

• Varje timme får en kvinna beskedet bröstcancer
      • Cirka 8000 kvinnor och 60 män i Sverige diagnosticeras med bröstcancer årligen
      • Bröstcancer är den vanligaste cancerformen hos kvinnor
      • Två av tre fall upptäcks vid mammografiscreening

Bröstcancerförbundet, som grundades 1982, har 11 000 medlemmar och samverkar med 32 bröstcancerföreningar runtom i landet. Bröstcancerförbundet bedriver insamling under varumärket Bröstcancerfonden. Med visionen om att ingen ska drabbas av bröstcancer stödjer Bröstcancerförbundet patientnära bröstcancerforskning, ger stöd och rehabilitering till drabbade samt driver opinion i bröstcancerfrågor. Med ditt bidrag kan vi göra mer för fler. Swisha en gåva till 900 59 19 eller bli medlem på bröstcancerförbundet.se