Bröstcancerfonden och tidningen Amelia i samarbete för unga kvinnor

Tack vare insamlade medel från tidningen Amelia till Bröstcancerfonden anordnar Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation – BRO tre helger för unga bröstcancerbehandlade kvinnor under hösten 2011.

Varje år insjuknar drygt 600 kvinnor under 45 år i bröstcancer. De är mitt i livet. Många har små barn, andra är på väg att bilda familj när de får beskedet att de har bröstcancer. BRO vill ge dessa kvinnor en möjlighet att prata om hur det är att vara ung och få bröstcancer och samtidigt ge dem chansen att träffa andra kvinnor i samma situation. Därför anordnar BRO en helg för unga kvinnor på tre olika platser i landet under hösten 2011:

Medlefors Folkhögskola, Skellefteå, 16-18 september 2011
www.medlefors.se/konferens/

Diösgården i Dalarna, 16-18 september 2011
www.bonas.nu/diosgarden.htm

Hestra, Isaberg Stugby, Småland, 16-18 september 2011
www.gislaved.se/turism/boende/stugby.369.html

BRO vänder sig i första hand till medlemmar på orter där bröstcancerföreningarna inte har verksamhet för unga kvinnor.

– Vi har fått mycket positiv respons från deltagare vid de helger för unga kvinnor vi anordnat tidigare år, och vet därför att det betyder oerhört mycket för den gruppen bröstcancerbehandlade kvinnor att få träffas och utbyta erfarenheter. Vi är väldigt glada och tacksamma över att tidningen Amelia fortsätter att stödja denna viktiga del av vår verksamhet, säger Arja Leppänen, kanslichef, BRO.

För att kunna anmäla sig ska kvinnorna vara medlem i en bröstcancerförening och ha slutfört sin bröstcancerbehandling med operation, strålbehandling och cellgiftsbehandling samt vara max 45 år. En eventuellt pågående antikropp-/hormonell behandling påverkar inte uttagningen av deltagare. Egenavgiften är 300 kr och övriga kostnader täcks av BRO genom en gåva till Bröstcancerfonden från tidningen Amelia.

Ansökningsblanketten kan laddas ner på BROs hemsida för unga kvinnor: www.ungochbrostcancer.se eller beställas via BROs kansli, tel. 08-546 405 30 alt. via e-post: info@bro.org.se

Du som inte redan är medlem i en bröstcancerförening, se gärna mer information på BROs hemsida: www.bro.org.se/bli-medlem.php

Ansökan skall vara BRO tillhanda senast 29 april 2011. De medlemmar som bor i Mälardalen och söderut ansöker om helgen i Hestra medan de som bor norr om Mälardalen ansöker om helgen på Diösgården. Medlemmar i övre Norrland söker till helgen i Skellefteå. De sökande får besked senast 1 juni 2011.

www.bro.org.se
www.brostcancerfonden.se
www.ungochbrostcancer.se

Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, är en ideell organisation med 33 bröstcancerföreningar över hela landet. BRO bildades 1982 och har 11 000 medlemmar. BRO har till uppgift att främja och tillvarata bröstcancerbehandlades intressen beträffande vård och rehabilitering. www.bro.org.se