Bröstfokus på Stockholms Central:  Gymnastik och dans minskar risken för bröstcancer

Bröstfokus på Stockholms Central: Gymnastik och dans minskar risken för bröstcancer

Det blir en rosa lördag den 15 oktober på Stockholms Central. Det är Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, som vill öka kunskapen om att regelbunden motion kan bidra till att förebygga bröstcancer. Och motion kan vara lustfyllt – det visar Gymnastikförbundet och den indiska dansgruppen Chori Chori. BRO vill även skapa uppmärksamhet kring vikten av tidig upptäckt – då ökar möjligheten till bot.

Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation fyller Stockholms Central med aktiviteter lördag den 15 oktober mellan klockan 10.00 och 15.00. Gymnastikförbundet uppträder vid tre tillfällen. Bollywood-dansgruppen Chori Chori likaså. Bröstcancerföreningen Amazona säljer Rosa Bandet-produkter till förmån för Bröstcancerfonden och artistenErik Linder, som slog igen i Talang 2009 på TV4, uppträder.

– Alla vet att motion är bra för hälsan. Men många vet inte att det även bidrar till att förebygga bröstcancer. Nu under bröstcancermånaden vill vi inspirera kvinnor till mer fysisk aktivitet, säger Arja Leppänen, kanslichef på BRO, som själv drabbades av bröstcancer för sju år sedan.

BRO vill öka andelen kvinnor som går på regelbundna bröstkontroller, så kallad mammografi. Tidig upptäckt är avgörande och räddar liv.

– Vi kräver att alla landsting ska följa Socialstyrelsens riktlinjer och verkligen erbjuda alla kvinnor mellan 40 och 74 år mammografi. Vi kräver också åtgärder för att nå de kvinnor som idag inte går på mammografi. Det kan handla om allt från mammografibussar i förorten och på landsbygden till information på olika språk, säger Arja Leppänen.

Fakta – motion förebygger bröstcancer
Flera studier pekar på att motion minska risken för bröstcancer. I en studie har forskarna analyserat 62 undersökningar om eventuella samband mellan motion och bröstcancer. Forskarna fann att risken att drabbas var 25-30 procent lägre för dem som motionerade regelbundet (1). I en annan studie, som inleddes 1995, ingick 110 000 kvinnor varav 3 242 fick bröstcancer under studiens gång. Det visade sig att kvinnor som motionerade minst fem timmar i veckan löpte mindre risk att drabbas (2). Ännu en studie finner att lätt jogging fyra timmar i veckan minskar risken för bröstcancer för kvinnor efter klimakteriet med mellan 30 och 50 procent (3).

Information om BRO och Bröstcancerfonden
Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, har över 11 000 medlemmar. BRO driver verksamhet genom lokala bröstcancer­före­ningar i hela landet. www.bro.org.se

Bröstcancerfonden är de bröstcancerbehandlades egen fond. Den administreras av BRO och har plusgiro 90 05 91-9. Bröstcancerfonden har ett 90-konto, vilket innebär att fonden står under kontroll av Svensk Insamlingskontroll. www.brostcancerfonden.se

Källor:
(1) Physical Activity and Breast Cancer Risk: Impact of Timing, Type and Dose of Activity and Population Subgroup Effects. Br J Sports Med, 16 May 2008.
(2) Archives of Internal Medicine, 2007;167:408-415.
(3) FYSS – fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling