Bröstsjuksköterskor belönas med 10 000 kronor

Karina Sandström på Helsingborgs lasarett och Maria Sandberg från Norrlands Universitetssjukhus i Umeå får utmärkelsen ”Årets Bröstsjuksköterska 2010” på Bröstcancerföreningarna Riksorganisations riksstämma i helgen. Förutom äran får de en brosch, ett diplom och 10 000 kronor var.

Genom utmärkelsen ”Årets Bröstsjuksköterska” vill Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, och Novartis uppmärksamma det viktiga arbete som bröstsjuksköterskorna gör för kvinnor som insjuknar i bröstcancer.

Årets ena pristagare är Karina Sandström, sektionschef för enheten för bröstsjukdomar vid Helsingborgs lasarett. Hon får utmärkelsen för sitt varma engagemang för bröstcancerbehandlade och för att med stor insikt och empati ständigt sträva efter att omhändertagandet av patienterna ska bli ännu bättre. – Det är jätteroligt att få utmärkelsen och jag känner mig extra stolt över att det är patientföreningen som har nominerat mig, säger Karina Sandström.

Årets andra pristagare är Maria Sandberg, bröstsköterska på kirurgavdelningen vid Norrlands universitetssjukhus i Umeå. Hon får utmärkelsen för sitt betydelsefulla och helhjärtade arbete för bröstcancerbehandlade och för hennes stora engagemang ständigt sprida kunskap, föreläsa och informera om bröstcancer. – Det är ett stimulerande område att arbeta med. Behandlingar och vård förbättras ständigt och likaså prognosen för våra patienter. Som sjuksköterskor är vi med i dessa förändringar, vi kan påverka och är delaktiga i utvecklingen, säger Maria Sandberg.

Prisutdelningen sker söndag den 14 november samband med BRO:s riksstämma i Stockholm.

För ytterligare information:
Karina Sandström, Helsingborgs lasarett, 042-406 37 63
Maria Sandberg, Norrlands Universitetssjukhus, 070-233 24 90
Bengtåke Wahlberg, informationschef, Novartis, 0708-89 33 39

Bröstcancerfonden
Bröstcancerfonden är de bröstcancerbehandlade kvinnornas egen fond. Insamlade medel används dels till psykosocialt stöd till kvinnor med bröstcancer, dels till forskning. Pengarna kommer från gåvor, sponsorer, försäljning av Rosa Bandet och olika insamlingsaktiviteter. Postgiro 90 05 91-9, bankgiro 900-5919. www.brostcancerfonden.se

Regioner

Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, är en ideell organisation med 33 bröstcancerföreningar över hela landet. BRO bildades 1982 och har 11 000 medlemmar. BRO har till uppgift att främja och tillvarata bröstcancerbehandlades intressen beträffande vård och rehabilitering. www.bro.org.se