Alla är välkomna till Sergels torg, utanför Kulturhuset i Stockholm, 28 oktober kl 15.00.

Flashmob på Sergels torg – stäm upp mot bröstcancer!

Lördagen den 28:e oktober, sista helgen i Rosa Oktober, anordnar Bröstcancerföreningen Amazona en sångmanifestation i samarbete med Anna Morvall och Susanna Cederquist.

Stockholmsbaserade Amazona, som är Sveriges största bröstcancerförening med ca 2000 medlemmar, arbetar med att stödja och stärka kvinnor med bröstcancer genom en mängd olika aktiviter. Anna Morvall var en av arrangörerna bakom flashmoben ”Quiet” på Stockholms Central den 8:e mars 2017 med flera tusen deltagare, där även Susanna Cederquist medverkade som bakgrundssångerska.

Bröstcancer är den vanligaste formen av cancer hos kvinnor i Sverige. Varje timme får en kvinna sin bröstcancerdiagnos. Bröstcancer drabbar främst kvinnor i 40-årsåldern och uppåt men blir allt vanligare och smyger sig ner i åldrarna. Bröstcancer är ett högaktuellt ämne tolv månader om året. Men under just den internationella bröstcancermånaden, oktober, är det fullt fokus på bröstcancer och då måste vi alla hjälpas åt att förbättra situationen för det stora antalet kvinnor, män – och inte minst barn – som direkt eller indirekt blir drabbade.

Sätt på dig någonting rosa och sjung för livet
Alla är välkomna att delta. Du som är drabbad av bröstcancer, du som är anhörig eller vän till någon drabbad, och du som inte är drabbad själv men vill delta i kampen för bröstcancerdrabbade. Ingen tidigare sångvana krävs. Alla kan stämma upp mot bröstcancer!

Vi kommer att sjunga tre sånger tillsammans: Aldrig mer tystna ("Quiet" av MILCK), Med dig vid min sida (Mauro Scocco/Sarah Dawn Finer) och Gabriellas Sång (Stefan Nilsson/Py Bäckman). På https://www.amazona.se/sangmanifest/ligger länkar till texter och ljudfiler för den som vill öva i förväg.

- Amazona arbetar aktivt med att hjälpa kvinnor tillbaka till livet efter en bröstcancerbehandling. Att uppmärksamma bröstcancer genom en sångmanifestation känns som en hyllning till livet – precis vad vi arbetar med dagligen. Att Anna och Susanna hakade på vårt initiativ och ville genomföra den här flashmoben mot bröstcancer tillsammans med oss känns därför helt fantastisk och högst relevant, säger Izabela Grape, vice ordförande i Bröstcancerföreningen Amazona.

Välkommen till Sergels torg, utanför Kulturhuset i Stockholm, 28 oktober kl 15.00!

För mer information, vänligen kontakta:
Izabela Grape, vice ordförande, Bröstcancerföreningen Amazona
+ 46 72-528 23 55, izabela@amazona.se