Ingrid Kössler - ny ordförande för Europa Donna

Ingrid Kössler från Göteborg blir från årsskiftet ordförande i Europa Donna, den europeiska bröstcancerkoalitionen med föreningar från hela Europa som medlemmar.

Ingrid Kössler är ordförande för Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, i Sverige sedan 2001. Hon invaldes i Europa Donnas styrelse för två år sedan och blir nu ordförande för föreningen. Ingrid har själv haft bröstcancer. Hennes mamma och syster har också insjuknat i bröstcancer.

– Tidig upptäckt och tidig behandling kan rädda många liv. Det kan handla om din mamma, din syster eller dotter. Därför känns det så angeläget att påverka och driva kampen mot bröstcancer, säger Ingrid Kössler.

- Det är glädjande att BRO:s framgångsrika arbete i Sverige uppmärksammas genom att Ingrid Kössler nu även blir ordförande i Europa Donna, säger Ursula Tengelin, generalsekreterare på Cancerfonden. Sverige ligger långt fram inom vård och forskning kring bröstcancer och Ingrid Kösslers nya roll ökar möjligheten till en kunskapöverföring till resten av Europa.

Var 6:e minut dör en kvinna i Europa av bröstcancer. Europa Donna mobiliserar europeiska kvinnor att tillsammans driva kampen mot sjukdomen.

En milstolpe i Europa Donnas arbete är när de lyckades driva igenom en bröstcancerresolution som EU-parlamentet antog i juni 2004. Där sätts standard för den vård och behandling av bröstcancer som ska gälla för alla EU:s medlemsländer.

En viktig punkt i resolutionen är att möjligheterna till tidig diagnos genom mammografi måste förbättras. EU-kommissionen har beräknat att 25 000 liv skulle kunna räddas varje år om alla hade tillgång till bästa praxis för mammografiscreening. Hittills är det bara en minoritet av medlemsländerna som genomfört allmän screening – Sverige är ett positivt undantag.

Europa Donna
Varje år drabbas omkring 216 000 kvinnor inom EU av bröstcancer och 79 000 avlider av sin sjukdom.

Den europeiska bröstcancerkoalitionen, Europa Donna, är den samlande organisationen för alla bröstcancerföreningar i Europa och alla grupper som arbetar mot bröstcancer. Syftet är att öka medvetenheten om sjukdomen och att mobilisera europeiska kvinnor att tillsammans driva kampen mot bröstcancer.
www.europadonna.com

BRO i Sverige
Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, har cirka 10 000 medlemmar. BRO driver verksamhet genom lokala bröstcancerföreningar i hela landet. www.bro.org.se