Kända ansikten står upp för brösten

Kända ansikten står upp för brösten

Amelia Adamo, Claire Wikholm och ytterligare tolv kända svenskar och deras bröst medverkar i Klämkalendern. Syftet är att uppmärksamma vikten av att regelbundet undersöka brösten. Elisabeth Ohlson Wallin har fotograferat kalendern och en del av försäljningen går till Bröstcancerfonden som står bakom kalendern tillsammans med Bonjour.

Varje år drabbas nära 8 500 svenska kvinnor och ett 40-tal män av bröstcancer. Varje timme får en kvinna diagnosen bröstcancer, kvinnans vanligaste cancer. Tidig upptäckt är avgörande för prognosen och BRO uppmanar till att regelbundet känna igenom brösten för att tidigt upptäcka eventuella förändringar som håller i sig.

-Att regelbundet känna igenom brösten behöver bli en lika naturlig vana som att kolla tänderna, menar Elizabeth Bergsten Nordström ordförande i BRO. Genom att lära känna sina bröst, hur de förändras under och efter mens så upptäcker vi snabbare om något avviker från det normala.

Fotokonstnären Elisabeth Ohlson Wallin, känd från bland annat utställningen ”Ecce Homo”, har tidigare tagit sig an kontroversiella ämnen. I Klämkalendern fångar hon 14 svenskars relation till sina bröst och bröstcancer. Bilderna och berättelserna har samlats i ”Klämkalendern 2016” i  syfte att inspirera fler lägga in en klämdag en gång i månaden då man känner igenom brösten. Kalenderns klämskola visar hur man går till väga i fyra enkla steg.

- Jag ville gå rakt på sak och avdramatisera ett för många kvinnor tabubelagt ämne genom att försöka prata om och visa vad det egentligen handlar om – bröst. Jag hoppas att kalendern och bilderna kan få fler att regelbundet undersöka sig själva, säger Elisabeth Ohlson Wallin.

-Förhoppningen är att kalendern inspirerar fler att boka in sin klämdag, men givetvis också ett sätt att stödja bröstcancerdrabbade och forskning genom Bröstcancerfondens viktiga arbete, säger Pontus Cederberg, marknadschef på Bonjour.

Bröstcancerfonden är den fond i Sverige som varje år delar ut miljonbelopp öronmärkt till patientnära klinisk forskning kopplad till bröstcancer. Förra året delade BRO ut cirka 10 miljoner kronor i forskningsanslag.

Kalendern kostar 150 kr och finns att köpa i Bröstcancerfondens webbshop: http://bit.ly/kläm. Samtliga nettointäkter går till Bröstcancerfonden och BRO:s arbete.

Medverkande i Klämkalendern 2016:

• Claire Wikholm, skådespelere

Saga Becker, skådespelere

Wille Löfqvist, ishockeylegend

Julia Skott, författare och journalist

Rossana Dinamarca, riksdagsledamot (V)

Ebba Nilsson/”Babe Ebba”, sociala medier-profil (@babe_ebba)

Minna Palmqvist, modedesigner

Quetzala Blanco, skribent

Agnes-Lo Åkerlind, regissör

Barbro Westerholm, riksdagsledamot (FP)

Annica Englund, sociala medier-profil