Kviltare bidrar till Bröstcancerfonden - syr rosa lapptäcken

När flitiga händer landet runt syr rosa lapptäcken ger det rejäla bidrag till Bröstcancerfonden. Hittills har skapandet gett över 100.000 kronor. Initiativet kommer från Åsa Holmér, som ger kurser i kviltning på Österby gård utanför Uppsala.
- När jag håller kurser kommer kviltare från hela landet hit och syr lapptäcken för glatta livet från morgon till kväll. Det är underbart roligt, säger Åsa Holmér.

Idén till projektet fick hon 2008 när hon satte på sig ett rosa armband där det stod "Think Pink", en färg hon själv är mycket förtjust i. Hon kände också att hon ville göra något för Bröstcancerfonden. Åsa Holmér designade ett rosa lapptäcke och tänkte ordna en sydag hemma på gården under bröstcancermånaden oktober. För att få vara med skulle man betala in 200 kronor till Bröstcancerfonden. Hon sände också ut ett upprop via Internet.

- Många hade inte möjlighet att komma hit personligen men ville ända vara med. Så vi skickade mönstret så man kunde sitta hemma och sy täcket. Förra året var det omkring 150 personer som sydde och vi fick ihop 28.000 kronor till Bröstcancerfonden, säger Åsa Holmér.

I år har anslutningen varit ännu större och hittills lockat 527 kviltentusiaster från Kiruna i norr till Vimmerby i söder att sy rosa lapptäcken. För Bröstcancerfonden blir det drygt 100.000 kronor och mer lär droppa in efterhand som allt fler anmäler sig.

Vad händer med alla täcken?
- Flera skänks till vänner som drabbats av bröstcancer, andra ges bort till barnbarn som älskar rosa. Några skänks till lokala bröstcancerföreningar för att auktioneras eller lottas ut, säger Åsa Holmér.

Information om Åsa Holmér:
www.osterbyquilt.se

Information om BRO och Bröstcancerfonden
Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, har drygt 11 000 medlemmar. BRO driver verksamhet genom lokala bröstcancer­före­ningar i hela landet. www.bro.org.se

Bröstcancerfonden har ett 90-konto, vilket innebär att fonden står under kontroll av Stiftelsen för Insamlingskontroll, SFI. www.brostcancerfonden.se