Nio av tio bröstcancerdrabbade känner oro för återfall

Nio av tio bröstcancerdrabbade känner oro för återfall

Nästan alla kvinnor som tidigare haft bröstcancer lever med oro för återfall. Var femte kvinna uppger att oron påverkar livskvaliteten negativt. Det visar Bröstcancerförbundets medlemsundersökning där 3778 bröstcancerbehandlade kommit till tals.

Varje timme drabbas en kvinna av bröstcancer. En cancerdiagnos ställer livet på sin spets och framkallar många känslor. Inte minst efter avslutad behandling.

När behandlingen är klar, upphör den ofta trygga kontakten med vården. Vi lever med en risk för återfall och behöver vara uppmärksamma. Samtidigt behöver vi verktyg och metoder för att hantera vår oro, säger Susanne Dieroff Hay ordförande i Bröstcancerförbundet.

För de flesta kommer cancern inte tillbaka, men rädslan finns där oavsett. Nästan hälften av de svarande uppger att det har sökt information om återfall. Lika stor del har också sökt vård för symtom på återfall. Majoriteten, 85 procent, av de som sökt vård är nöjda med bemötandet de fått.

För att guida och stödja bröstcancerbehandlade har Bröstcancerförbundet tagit fram informationsmaterialet ”Återfall i bröstcancer – oro och varningssignaler”. Materialet ger vägledning och råd om vad man som patient ska vara uppmärksam på.

Vi vet att rädslan för återfall finns hos många, att vara vaksam på ett sunt sätt är klokt. Med vårt informationsmaterial vill vi ge svar på vanliga frågor, informera om vid vilka symtom man ska vara vaksam och när man ska söka vård, säger Susanne Dieroff Hay.

Ta del av informationsmaterialet här.

Ytterligare insikter från undersökningen:

• 91 procent känner oro för att få återfall.
    • 20 procent är så oroliga att det påverkar livskvaliteten negativt.
    • 55 procent tar hjälp av fysisk aktivitet för att hantera oron. 48 procent pratar med en närstående och 22 procent utövar yoga/meditation för att hantera oro.
    • 48% har sökt vård för symtom på återfall. Av dessa är 85% nöjda med bemötandet de fick.
    • 64% av dem som var missnöjda med bemötandet upplevde att deras oro inte togs på allvar.

Om undersökningen

Bröstcancerförbundets medlemsundersökning om oro för återfall i bröstcancer utfördes i oktober 2023. 3 778 personer svarade, en svarsfrekvens på 42 procent.

Bröstcancerförbundet, som grundades 1982, har 11 000 medlemmar och 33 bröstcancerföreningar runtom i landet. Med visionen om att ingen ska drabbas av bröstcancer stödjer Bröstcancerförbundet patientnära bröstcancerforskning, ger stöd och rehabilitering till drabbade samt driver opinion i bröstcancerfrågor. Med ditt bidrag kan vi göra mer för fler. Swisha en gåva till 900 59 19 eller bli medlem på bröstcancerförbundet.se