Bröstcancerrapporten 2023: Språkbarriär och oro gör att färre utrikes födda går på mammografi

Dubbelt så många utrikes födda kvinnor uteblir från sin mammografi, ofta på grund av språkliga hinder eller bristande information om varför det är viktigt att gå på undersökningen. För att minska ojämlikheterna inom screening och öka överlevnaden i bröstcancer krävs riktade insatser och ett långsiktigt arbete inom regionerna. Det visar Bröstcancerförbundets nya rapport.

– Ett tidigt cancerbesked kan betyda skillnaden mellan liv och död. Det är inte rimligt att bakgrund och utbildningsnivå står i vägen för en mammografiundersökning, säger Susanne Dieroff Hay, ordförande i Bröstcancerförbundet.

Bröstcancerförbundets kartläggning visar att kvinnor som är födda utanför Norden ofta uteblir från mammografi på grund av språkliga hinder eller bristande information om varför det är viktigt att gå på undersökningen. Det framkommer också att många känner rädsla inför undersökningen och oro för smärta. Många är beroende av anhöriga, inte sällan sina barn, för att tillgodogöra sig vårdinformation på svenska. Sammantaget blir tröskeln för att komma iväg på mammografi hög.

Sedan screening infördes har överlevnaden i bröstcancer nära fördubblats bland de som regelbundet går på mammografi. Deltagandet är högre bland kvinnor med hög utbildning och god inkomst. Samtidigt uteblir utrikes kvinnor dubbelt så ofta från sin mammografi. Denna grupp har också en högre dödlighet i bröstcancer.

– Regionerna måste anpassa sina informationsinsatser så att alla får möjlighet att förstå varför de ska gå på mammografi. Det kommer rädda liv, säger Susanne Dieroff Hay.

Regionerna brister i sina rutiner

Själva kallelsen men även rutinerna för mammografi skiljer sig åt mellan regioner, vilket ytterligare försvårar för kvinnor som flyttar mellan olika delar av landet. Region Västmanland är den enda region som registrerar data i det nationella kvalitetsregistret för mammografi. Därför saknas detaljerade data om hur deltagandet i bröstcancerscreening ser ut.

– Alla regioner måste ansluta sig till Kvalitetsregistret för mammografiscreening. Utan data från kvalitetsregister går det inte att systematiskt följa upp deltagandet bland olika grupper och det blir svårare att rikta insatser rätt, säger Susanne Dieroff Hay.

Bröstcancerförbundet vill att alla regioner:

• använder de rutiner för kallelse, påminnelser och information som Regionala Cancercentrum utvecklat
  • rekryterar hälsoguider för uppsökande informationsinsatser
  • implementerar kvalitetsregistret för mammografi för att säkerställa uppföljning och underlätta forskning

Läs Bröstcancerrapporten 2023

Bröstcancer och mammografi i siffror:

• 30% av all cancer hos kvinnor är bröstcancer
  • 65% av alla bröstcancerfall i åldrarna 40–74 år upptäcks vid mammografiscreening
  • 45% ökad överlevnad bland de kvinnor som regelbundet går på mammografiscreening
  • 80% av alla kvinnor som kallas går på mammografi
  • 86% av alla kvinnor som drabbas av bröstcancer lever tio år efter diagnos

Bröstcancerrapporten 2023 – Utanförskap i bröstcancerscreening

I årets Bröstcancerrapport har vi undersökt orsakerna till att dubbelt så många utomnordiskt födda kvinnor uteblir från mammografi när de kallas. Rapporten visar att landets 21 regioner måste satsa på uppföljning och prioritera riktade informationsinsatser.

Rapporten utgår från en intervjustudie genomförd under april och maj 2023 på uppdrag av Bröstcancerförbundet. Intervjustudien omfattade semistrukturerade kvalitativa intervjuer och gruppsamtal med arton utrikes födda kvinnor mellan 40 och 74 år samt intervjuer med sex hälsoguider/hälsoinformatörer vid Göteborgs Stad, Region Stockholm och Region Östergötland.

Bröstcancerförbundet, som grundades 1982, har 11 000 medlemmar och 33 bröstcancerföreningar runtom i landet. Med visionen om att ingen ska drabbas av bröstcancer stödjer Bröstcancerförbundet patientnära bröstcancerforskning, ger stöd och rehabilitering till drabbade samt driver opinion i bröstcancerfrågor. Med ditt bidrag kan vi göra mer för fler. Swisha en gåva till 900 59 19 eller bli medlem på bröstcancerförbundet.se