Större risk dö i bröstcancer på Gotland

Större risk dö i bröstcancer på Gotland

Insjuknar du i bröstcancer och bor på Gotland är risken 70 % större att du avlider inom 5 år än om du bor i Kronobergs län. Detta framgår i Socialstyrelsens öppna jämförelser som nyligen publicerats.

- Så länge vi inte vet vad som ligger bakom de här skillnaderna så riskerar man, statistiskt sett, sitt liv genom att råka bli sjuk på fel ort, säger Maria Wiklund Karlsson, ordförande i Stockholms Bröstcancerförening Amazona.

Bröstcancer är den vanligaste cancersjukdomen hos medelålders kvinnor. Varje år insjuknar cirka 8 500 kvinnor i Sverige i bröstcancer och nära 1 500 kvinnor avlider. Jämfört med övriga världen ligger svensk bröstcancervård i topp. Från 1960-talet har femårsöverlevnaden ökat från 65 - 85 procent. Däremot ser man fortfarande skillnader mellan olika landsting, bland annat vad gäller överlevnad. Medan bröstcancerdrabbade i Kronoberg har en femårsöverlevnad på 91,4, ligger Gotland på 85,5 procent.

- Det är positivt att överlevnaden för bröstcancerdrabbade har  ökat, konstaterar Maria Wiklund Karlsson. Det som bekymrar oss är att vi fortfarande vet så lite om vad skillnaderna beror på. Vi saknar helt enkelt fakta som är avgörande för att kunna ge alla kvinnor, oavsett landsting, den optimala vården och därigenom rädda fler liv.

I huvudsak saknas information i registren om den onkologiska delen av behandlingen för att kunna göra riktiga jämförelser. Även patientupplevda mått saknas helt och hållet och dessa mått är av största vikt för patienternas livskvalitet.

-Vi får inte slå oss till ro och känna oss nöjda för att bröstcancer har en bättre prognos än andra cancerformer. BROs vision;  "Att ingen ska behöva avlida av sjukdomen bröstcancer", är ännu inte uppfylld, det finns mycket mer att göra på området, menar Maria Wiklund Karlsson.

Antalet kvinnor som lever med spridd eller metastaserad bröstcancer ökar. Uppskattningsvis rör det sig om cirka 1 500 kvinnor om året som får veta att de har fått återfall och att deras bröstcancer har spridit sig. Idag saknas mycket information kring den här gruppen. Tack vare den onkologiska behandlingen kan man idag leva länge med sin kroniska sjukdom vilket inte var fallet för bara  trettio år sedan.

-Vi behöver ta fram mer fakta och ett heltäckande r egister för gruppen med spridd bröstcancer. Utan den saknar vi underlag för att skapa den bästa vården och kunna erbjuda en likvärdig behandling över hela landet. Det är inte rimligt att man ska behöva riskera sitt liv för att man råkar bo på fel plats, menar Maria Wiklund Karlsson, ordförande i BCF Amazona i Stockholm.