Ta rosa steg för Bröstcancerfonden i Göteborg nu på lördag!

Ta rosa steg för Bröstcancerfonden i Göteborg nu på lördag!

Rosa Steget arrangeras lördag den 20 augusti för fjärde året i Göteborg och är en del av Göteborgs Kulturkalas. Rosa Steget är ett walkingevent utan tidtagning, var och en går i sin egen takt. Genom att gå Rosa Steget stöder man Bröstcancerfonden och bröstcancerforskningen.

Promenaden kallas Rosa Steget och genomförs för att öka kännedomen om bröstcancerproblematiken och att motion minskar risken för bröstcancer. Vi lyfter också fram vikten av att delta i regelbunden mammografi.

Start och mål för Rosa Steget är vid den festplats som Kulturkalaset har vid Kungstorget/Basargatan. Starten går lördag 20 augusti kl 16.30. Inför start blir det bl.a. sambashow och uppvärmning, ceremonier och intervjuer. Anmälningsavgiften är 350 kronor, varav 100 kr går till Bröstcancerfonden och efteranmälan kan göras i Intersports butiker i Nordstan, Högsbo och Backaplan.

Många små som stora arbetsgivare tycker att Rosa Steget är ett bra motionsalternativ där det ”räcker” med att gå och det kommer dessutom lagom efter semesterperioden. Syftet är i flera fall att de anställda skall få möjlighet att delta i olika arrangemang som påverkar hälsan i positiv riktning.

Mölndals AIK och Sävedalens AIK arrangerar Rosa Steget i nära samarbete med BRO, Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, Bröstcancerföreningen Johanna i Göteborg och Göteborgs Friidrottsförbund, ett unikt samarbete mellan två stora ideella organisationer som genom Rosa Steget skapar många positiva synergier. 300 frivilliga volontärer från Bröstcancerföreningen Johanna i Göteborg, Sävedalens AIK och Mölndals AIK skall se till så att Rosa Steget även i år blir en trivsam, varm och vänlig rosa manifestation mitt i centrala Göteborg

Rosa Steget har en vision om att inom ett par år etablera sig även på andra orter i Sverige. Diskussioner förs med bland annat Malmö, Växjö och Linköping. Förhoppningarna om 10 000 deltagare känns inte främmande säger Ingrid Kössler, tidigare ordförande i BRO och initiativtagare till Rosa Steget.

Helene Odenjung, kommunalråd i Göteborg, kommer att hjälpa till med starten; klara, färdiga, GÅ! Amelia Adamo, som har ett stort personligt engagemang i bröstcancerproblematiken, kommer också att gå Rosa Steget 2011.

Många kända och okända finns i startlistan. Många har en koppling till bröstcancerproblematiken och många vill visa sin solidaritet genom att delta. Alla kategorier från gammal till ung kommer att stå på startlinjen. I minglet före start kan den skarpsynte se både kända och okända ansikten bland riksdagskvinnor, koncernchefer och representanter från kommuner, landsting, företag och organisationer.

Mer information på www.rosasteget.se

Kontaktperson: Conrad Lauritsen, projektledare, Göteborgs Friidrottsförbund, tel. 073-348 19 01

Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, är en ideell organisation med 33 bröstcancerföreningar över hela landet. BRO bildades 1982 och har 11 000 medlemmar. BRO har till uppgift att främja och tillvarata bröstcancerbehandlades intressen beträffande vård och rehabilitering. www.bro.org.se