Tusentals rosa steg mot bröstcancer i Göteborg

Lördag den 14 augusti arrangeras Rosa Steget till stöd för Bröstcancerfonden och ungdomsidrotten. Det är en rosa långpromenad, sju kilometer genom centrala Göteborg. Syftet är att öka kunskapen om att regelbunden motion minskar risken för bröstcancer och lyfta fram vikten av mammografi för att upptäcka bröstcancer tidigt.

Flera studier pekar på att motion minska risken för bröstcancer. I en studie fann forskare att risken att drabbas av bröstcancer var 25-30 procent lägre för dem som motionerade regelbundet. (1) En annan studie visar att lätt jogging fyra timmar i veckan minskar risken för bröstcancer för kvinnor efter klimakteriet med mellan 30 och 50 procent. (2)

Några av dem som deltar i Rosa Steget den 14 augusti är Anneli Hulthén, kommunstyrelsens ordförande i Göteborg, Lars Bäckström, landshövding i Västra Götaland, tidningsdrottningen Amelia Adamo, och Ingrid Kössler, ordförande för Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation.

- Vi vill skapa uppmärksamhet kring vikten av motion för att förebygga bröstcancer och mammografi för tidig upptäckt. Alla kvinnor mellan 40 och 74 år ska få erbjudande om dessa livsviktiga bröstundersökningar, så är det inte idag. Vi vill också att kvinnor som inte har svenska som modersmål ska få information om vikten av mammografi på andra språk, säger Ingrid Kössler.

Rosa Steget genomförs som en del av Göteborgs kulturkalas till stöd för Bröstcancerfonden och ungdomsidrotten. Anmälan görs på www.rosasteget.se

Referenser:
(1)Physical Activity and Breast Cancer Risk: Impact of Timing, Type and Dose of Activity and Population Subgroup Effects. Br J Sports Med, 16 May 2008.
(3) FYSS - fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling

Regioner

Bröstcancerföreningarnas Riksorganisation, BRO, är en ideell organisation med 33 bröstcancerföreningar över hela landet. BRO bildades 1982 och har 11 000 medlemmar. BRO har till uppgift att främja och tillvarata bröstcancerbehandlades intressen beträffande vård och rehabilitering. www.bro.org.se