Ulrik Ringborg: Bröstcancervården bör vara kvar på Karolinska

Ulrik Ringborg: Bröstcancervården bör vara kvar på Karolinska

Nu reagerar även Ulrik Ringborg, professor emeritus och verkställande ledamot i Cancer Centrum Karolinska, mot förslaget att inte behandla patienter med bröstcancer på nya Karolinska. Han skriver på DN Debatt: ”Man kan förstå denna reaktion eftersom kvalitet i sjukvården och införandet av nya behandlingsmetoder är kopplade till förekomst av en stark forskning”.

”Sverige har betydande problem med att skapa de nödvändiga forskningsmiljöerna för den kliniska forskningen. Upprepade utredningar sedan 1990-talet av Medicinska Forskningsrådet, Cancerfonden, Vetenskapsrådet, den Nationella Cancerstrategin och nyligen av Lars Leijonborg med anledning av AstraZenecas nedläggning i Södertälje visar att den kliniska forskningen har stora problem i Sverige, problem som ökar.

Bröstcancerforskningen har sedan flera decennier haft en stark internationell profil i Stockholm. Det avgörande sjukvårdsproblemet utgör spridd sjukdom och för denna fordras en ständig utveckling av nya behandlingar.

Varje tumörsjukdom, som exempelvis bröstcancer, består av ett stort antal undergrupper med olika aggressivitet och prognos. Nuvarande forskning syftar till att identifiera dessa undergrupper som har olika molekylära förändringar som orsakar tumören och individualisera behandlingen efter dessa. Forskning inom detta område fordrar resurser som endast kan finnas på de mest utvecklade cancercentra.

Det politiska systemet har i ansvaret för utformningen av sjukvården framöver. Berövar man landets mest cancerprofilerade universitetssjukhus möjligheterna att driva en behandlingsinriktad bröstcancerforskning kommer Sverige att ställas sig utanför det internationella samarbetet.

Resultatet blir inte bara en försämrad forskning och utveckling, utan med de nya EU-direktiven kommer svenska patienter att vända sig till utrikes cancercentra för att få den optimala vården”.

Ulrik Ringborg
Professor emeritus och verkställande ledamot i CancerCentrum Karolinska

Läs hela debattinlägget här: