Ny VD i Brothers

RNB Retail and Brands affärsområde Brothers byter VD. Lina Söderqvist, nuvarande VD i Brothers, har valt att lämna Brothers och ersätts av Brothers nuvarande vice VD/Sortimentsdirektör Christopher Englinde. Christopher tillträder 1 september 2020.

”Lina Söderqvist har på ett utmärkt sätt lett arbetet med att ta fram en uppdaterad kundfokuserad strategi för Brothers, och i början av 2020 såg vi positiva effekter av det förändringsarbetet. Under Brothers företagsrekonstruktion har Lina också gjort ett mycket bra jobb med att leda förändringsarbetet, så att Brothers nu har en sund affär med en balanserad kostnadsnivå. När Lina nu väljer att sluta, är vi mycket glada för att Christopher Englinde blir ny VD.” säger Kristian Lustin, koncernchef på RNB.

Christopher Englinde har arbetat på Brothers sedan 2019. Christophers erfarenhet från många retailbolag både i Sverige och internationellt, till exempel Topman, New Look, H&M och JC, gör att han kan arbeta både på djupet och bredden vilket skapar förutsättningar för förändringar av Brothers processer och utvidgning av kunderbjudandet.

”Jag är ödmjuk inför uppgiften och de utmaningar som Brothers står inför. Effekterna av covid-19 har sannolikt för alltid förändrat det retailklimat vi verkar i. För oss på Brothers handlar det om att vi ska accelerera takten på vårt förändringsarbete, sätta kunden i fokus och ta tillvara på och utveckla den unika position vi har som en renodlad herraktör. Vi har stor potential för tillväxt och breddning av vårt erbjudande dels genom våra egna försäljningskanaler samt med framtida partnerskap.” säger Christopher Englinde, tillträdande VD på Brothers.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Kristian Lustin, VD och koncernchef. Tel: 08-410 524 63, e-post: kristian.lustin@retailandbrands.se

Christopher Englinde, tillträdande VD Brothers. Tel 076- 887 24 17, e-post: christopher.englinde@brothers.se

Bilder för journalistiskt bruk www.rnb.se/Press/

Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 21 augusti 2020 klockan 09:20 CEST.

Brothers är ett helhetskoncept för manligt mode som säljer egna och externa varumärken online och i butiker i Sverige - i egen regi samt via franchise. Brothers grundades 1992, då också de 24 första butikerna öppnade. Kedjan ägs av den börsnoterade koncernen RNB RETAIL AND BRANDS, och utgör tillsammans med Polarn o. Pyret området Butikskoncept.

RNB RETAIL AND BRANDS äger, driver och utvecklar butiker och e-handel inom mode, konfektion, accessoarer, juveler och kosmetik. Fokus är att ge en service och köpupplevelse utöver det vanliga. Försäljning bedrivs genom koncepten Brothers, Departments & Stores, Man of a kind och Polarn O. Pyret. Koncernen har cirka 210 butiker och e-handelsplatser i 10 länder. RNB RETAIL AND BRANDS är noterat på Nasdaq Stockholm (RNBS). www.rnb.se