Kreativa och innovativa lösningar på företagens utmaningar

Civilingenjörsstudenterna vid BTH har under en termin arbetat med verkliga problem och är nu redo att presentera sina kreativa och innovativa prototyper för företagen. Media är välkommen att närvara vid presentationerna.

Det är i kursen ”Extreme PSS Innovation” – en tillämpad problembaserad projektkurs på civilingenjörsutbildningens femte år – som studenterna under en termin arbetat med verkliga problem från olika företag. Målet är att ta fram konceptuella prototyper som företagen kan utveckla vidare.

Studenterna är nu färdiga och beredda att presentera sina lösningar för företagen de har samarbetat med. Företagen som har varit med i projekten är Abu Garcia, Atlas Copco Dynapac, Blue Science Park, Sony Mobile, Telenor och Volvo Construction Equipment.

– Studenterna har fått skarpa utmaningar från företagen där de självständigt får identifiera och analysera kunders behov. Vi har lagt stort fokus på att arbeta iterativt och utveckla prototyplösningar i flera steg för att utforska den inriktning företagen skulle kunna ta på respektive område, säger Christian Johansson, kursansvarig på BTH.

Studenterna har bland annat tagit fram ett nytt viktsystem för jiggar med tillhörande tjänsteerbjudanden med Abu Garcia, ett innovativt koncept för asfaltsvältar som syftar till ökad produktivitet och förbättrad ergonomi med Atlas Copco Dynapac, en ny tekniklösning för att säkerställa bra hygienhållning och förebygga vårdrelaterade infektioner med Blue Science Park, framtidens personbaserade internetkoncept där människan är sensorn tillsammans med Sony Mobile, framtidens digitaliserade arbetsmiljöer tillsammans med Telenor samt ett system för att hantera mer effektiva och automatiserade byggarbetsplatser tillsammans med Volvo Construction Equipment.

Media är välkommen att närvara då studenterna presenterar sina idéer.

Dag: Onsdag 11 januari
Tid: Kl. 13:00
Plats: Samling i receptionen, hus A, Campus Gräsvik, Karlskrona

För mer information, kontakta Christian Johansson, telefon 0455-38 55 76 eller e-post:
christian.m.johansson@bth.se.

• Blekinge

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor där tillämpad IT och innovation för hållbar tillväxt står i fokus. BTH startade 1989 och har idag drygt 6 000 studenter och cirka 500 anställda.

BTH fick 1999 rätt att ge doktorsexamen inom teknik och vi bedriver idag forskarutbildning inom områdena IT med tillämpningar respektive Planering och management. Forskning utgör en tredjedal av vår verksamhet.