Lyckad forskningssatsning fortsätter

Sedan 2013 har BTH satsat på forskning inom innovativ produktutveckling. Nu satsar KK-stiftelsen och samarbetsföretag ytterligare medel för att den framgångsrika forskningen ska kunna fortsätta och ytterligare utvecklas.

– Vi har tillsammans med våra företagspartner byggt upp en stark profil inom innovativ produktutveckling med fokus på hållbara lösningar för framtiden. Det är glädjande att de vill satsa så att vi kan fortsätta med denna viktiga forskning. I nästa fas fokuserar vi på ökat internationellt genomslag och att ta ännu ett steg i att vara i topp gällande vår forskning, säger professor Tobias Larsson, ansvarig för forskningssatsningen.

För att öka svensk industris konkurrenskraft och för att utveckla framtidens hållbara produkt-tjänstesystem satsade BTH år 2013 på en forskningsmiljö kring innovativ produktutveckling. Satsningen kunde göras tack vare medel från KK-stiftelsen och ett antal samarbetsföretag.

Enligt en nyligen genomförd extern utvärdering håller forskningen inom området hög kvalitet och den har haft stor vetenskaplig genomslagskraft. Dessutom har forskningen skett i samverkan med industrin, precis som det var tänkt.

Tack vare det positiva resultatet av utvärderingen satsar nu KK-stiftelsen ytterligare 18 miljoner kronor för att fortsatt stödja BTH:s forskning inom innovativ produktutveckling. BTH och företagen satsar tillsammans ytterligare 35 miljoner kronor, för en total volym om 53 miljoner kronor över en treårsperiod.

– Den här vetenskapligt mycket starka forskningen gör nytta i näringslivet. Företagen som är med i satsningen kan på ett effektivt sätt omsätta resultaten i sin egen verksamhet, säger Ulf Hall, tf VD för KK-stiftelsen.

De företag som är med i satsningen är:

• Dynapac Compaction Equipment
    • GKN Aerospace Engine Systems
    • Holje International Group
    • Roxtec International AB
    • Tetra Pak Packaging Solutions AB
    • Volvo Cars Corporation
    • Volvo Construction Equipment

För mer information, kontakta Tobias Larsson, via e-post: tobias.larsson@bth.se eller via telefon: 0455-38 55 25.

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor där IT och innovation för hållbar tillväxt står i fokus. BTH startade 1989 och har idag drygt 5 000 studenter och 450 anställda.

BTH fick 1999 rätt att ge doktorsexamen inom teknik och vi bedriver idag forskarutbildning inom områdena IT med tillämpningar respektive Planering och management. Forskning utgör en tredjedel av vår verksamhet.

BTH har två moderna campus i Blekinge: huvudcampus Campus Gräsvik i Karlskrona samt Campus Karlshamn. Båda ligger i vacker kustmiljö vid havet.

Besök oss gärna på www.bth.se eller se vår presentationsfilm med våra utbildningar nedan.