Stöd för övergång till hållbar ekonomi

Den pågående pandemin har försatt många företag i stora problem. Men i krisens spår finns en möjlighet att göra förändring – att gå mot en hållbar ekonomi. BTH startar nu, med stöd av KK-stiftelsen, kurser i att ställa om till hållbar ekonomi.

BTH har en stark profil mot hållbar utveckling och framför allt finns kunskap om vilket stöd företag, kommuner och andra organisationer som vill arbeta strategiskt med hållbar utveckling, behöver.

BTH planerar nu för två distanskurser som har fokus på hur man kan ställa om till hållbar ekonomi. Kurserna utvecklas och ges med stöd av KK-stiftelsens särskilda utlysning inom kompetensutveckling för näringslivet i spåren av covid-19-pandemin.

– Kunskaperna kommer att öka deltagarnas anställningsbarhet samtidigt som industrins kapacitet att strategiskt övergå till en hållbar ekonomi ökar, menar Göran Broman, professor vid BTH och som leder BTH:s forskning inom strategisk hållbar utveckling.

– Kurserna vänder sig yrkesverksamma som helt eller delvis har permitterats i sektorer som drabbats särskilt hårt av pandemin, säger universitetslektor Merlina Missimer som är projektledare för satsningen. De sektorer vi riktar oss till har samtidigt ett stort utvecklingsbehov för att bli hållbara. Det handlar till exempel om områden som turism, transport, handel eller nystartade företag.

Kurserna ges i en första omgång på halvfart under ett halvår vilket gör att de kan kombineras med deltidsarbete eller annan utbildning. De som går kurserna kommer bland annat att förstå drivkrafterna för det nuvarande systemet och vilka metoder och verktyg som kan stödja en övergång till nya hållbara strukturer.

KK-stiftelsen satsar drygt 1,5 miljoner kronor på projektet.

För mer information, kontakta professor Göran Broman via e-post: goran.broman@bth.se eller via telefon: 0455- 38 55 04.

• hållbarhet

Blekinge Tekniska Högskola, BTH, är en av Sveriges tydligast profilerade högskolor där samhällets digitalisering och hållbarhet står i fokus. BTH startade 1989 och har idag drygt 5 000 studenter och 450 anställda.

BTH fick 1999 rätt att ge doktorsexamen inom teknik och vi bedriver idag forskarutbildning inom områdena IT med tillämpningar respektive Planering och management. Forskning utgör en tredjedel av vår verksamhet.

BTH har två moderna campus i Blekinge: huvudcampus Campus Gräsvik i Karlskrona samt Campus Karlshamn. Båda ligger i vacker kustmiljö vid havet.