Även en vision behöver en fungerande vardag

Bibliotekskatalogen är bibliotekets hjärta och en grund för att tillgängliggöra kunskap och litteratur. Genom katalogisering görs medier sökbara för bibliotekarier och låntagare, och skapar möjligheter att utveckla nya digitala bibliotekstjänster.

Sveriges bibliotek förtjänar en samlad nationell katalog av hög kvalitet. En katalog som är uppdaterad, med enkel försörjning av poster på mångspråk och med fritt tillgängligt innehåll.

Nu tar BTJ ett stort språng närmare denna vision tillsammans med Kungl. biblioteket, medieleverantörer och våra kunder. Med start 2019 kommer vår tjänst Bibliografisk service att bli till Bibliografisk service i Nationell katalog och levereras via Libris nationella flöde.

Visionen och ambitionerna om en nationell katalog har funnits ett tag. Men nu blir förutsättningarna för katalogen betydligt bättre. Med start 2019 kommer våra kunders katalogposter att tillgängliggöras i den öppna nationella bibliotekskatalogen. Det innebär det att den biblioteksvision som en gång varit ganska avlägsen, plötsligt börjar kännas nära och realistisk.

Med BTJ:s unika kunskap och resurser inom katalogisering kan vi öka kvalitén i den nationella katalogen, och bidra med folkbiblioteksanpassade mervärden som t.ex. innehållsbeskrivningar och skönlitterära ämnesord. Vi blir en central kraft för språkligt stöd för folkbibliotek som bygger upp sin mångspråkiga verksamhet. På så vis stöttar vi alla folkbibliotek, stora som små, i det viktiga arbetet med att tillgängliggöra ett varierat litteraturutbud.

Tjänsten Bibliografisk service har under många år utvecklats och optimerats för att underlätta folkbibliotekens vardag. Genom att koppla samman den vardagssmarta tjänsten med arbetet för en nationell katalog, gör vi bibliotekens vardag till en del av ett större sammanhang.

BTJ har en över 80 år lång historia som biblioteksleverantör. Vi bildades ursprungligen av just Sveriges folkbibliotek. Syftet var att biblioteken skulle ha en central professionell leverantör av produkter och tjänster, för att skapa en effektiv och rationell biblioteksverksamhet för alla Sveriges folkbibliotek. Bibliotekskatalogisering åt majoriteten av Sveriges folkbibliotek har av detta skäl under lång tid utförts av BTJ. Nu gör vi förutsättningarna för folkbibliotekens kataloger ännu bättre, genom att möjliggöra för dem att få Bibliografisk service och samtidigt delta i den nationella katalogen Libris.

Sveriges bibliotek behöver en gemensam fungerande infrastruktur för katalogisering. Tillsammans med folkbiblioteken vill BTJ med denna tjänst långsiktigt utveckla och berika en nationell katalog. För ett öppet och lärande samhälle.