BUBS Godis, nu Fairtrade-märkt!

BUBS Godis, nu Fairtrade-märkt!

Konsumenter över hela världen väljer Fairtrade-märkta produkter i allt högre utsträckning.
Den globala försäljningen av Fairtrade-märkt ökade under 2014 med 10 procent till 5,9 miljarder euro. Sverige är även i år ett av de länderna som haft den allra största tillväxten när det gäller försäljningen av Fairtrade-märkta produkter. Samtidigt har stödet till odlare och anställda stärkts ytterligare under det gångna året visar Fairtrades Internationals årsrapport ”Global change, local leadership”. Nu har även allt påsgodis från BUBS blivit Fairtrade-märkt!

”Vi vill såklart dra vårt strå till stacken och skapa förutsättningar för en hållbar utveckling både för egen del men såklart även för de odlare vi indirekt kontrakterar” säger Henrik Elfwing, VD på BUBS Godis i Jönköping. ”Vi är övertygade om att vår Fairtrade-märkning kommer att uppskattas hos såväl handlare som konsumenter. Att ta ansvar och hjälpa andra till en dräglig tillvaro och en vardag som fungerar är en självklarhet för oss!”

Fakta om Fairtrade
Varje gång du väljer Fairtrade-märkt bidrar du till att odlare och anställda kan förbättra sina arbets- och levnadsvillkor. Fairtrade är en oberoende certifiering med kriterier för ekonomisk, social och miljömässig hållbar utveckling i länder med utbredd fattigdom. Odlare och anställda får förbättrade ekonomiska villkor. Fairtrade Sverige är den svenska representanten i Fairtrade International.

Om BUBS Godis i Jönköping
Bubs Godis AB är ett litet svenskt familjeföretag som sedan 1992 har haft en stor passion – nämligen fantastiskt godis. Vi blandar och testar nya smaker varje dag. Trots vår ringa storlek utmanar vi godisbranschen med vår kunskap, vårt engagemang och vårt goda godis. En stor mängd av våra godisbitar finns idag i lösgodisdiskarna och i färdiga påsar ute i många butiker.
En av bitarna är faktiskt en av de vanligaste godisbitarna i lördagsgodispåsen. Den heter Hallonlakritsskallen och har idag Sveriges största godisfansida på Facebook. Tänk då att den bara är en av våra ungefär fyrtio härliga godisbitar.

Hållbar utveckling – ett honnörsord
”Vi jobbar väldigt mycket med både CSR och hållbar utveckling trots att vi är ett lite mindre företag än många av våra kollegor”, fortsätter Henrik Elfwing. ”Ett exempel är våra miljöinvesteringar där vi för några år sedan installerade en ny ångpanna som innebär att vi kan minska utsläppen av koldioxid med 1150 ton varje år. Sedan flera år tillbaka är vi även miljödiplomerade av Jönköpings kommun.”

Mer information:
VD Managing Director, BUBS Godis