Barnrättsorganisationen Bufff får betydelsefull styrelsepost på EU-nivå

Children of Prisoners Europe (COPE) har beslutat att välja in Alejandra Castaneda, verksamhetsutvecklare på Bufff Sverige, i organisationens styrelse från med september 2022. Bufff Sverige har varit medlem i COPE sedan år 2004.

Children of Prisoners Europe (COPE) grundandes år 2000 och är ett paneuropeiskt nätverk som arbetar med och på uppdrag av barn med fängslade föräldrar. Ett av nätverkets mål är alla barn ska garanteras rättvis, opartisk behandling, skydd av sina rättigheter och lika möjligheter oavsett socialt, ekonomiskt eller kulturellt arv.

– Jag ser fram emot att följa och delta i nätverkets arbete för barn och ungdomars rättigheter inom EU. Eftersom jag även jobbar ute i verksamheten hoppas jag kunna bidra med insikter och åsikter som är fast förankrade i det dagliga arbetet med barn och unga med frihetsberövade familjemedlemmar, säger Alejandra Castaneda på Bufff.

Viktigt europeiskt samarbete

Enligt COPE är cirka 2,1 miljoner barn och unga inom EU separerade från sina fängslade föräldrar. COPE:s arbete stöds av 1989 års FN-konvention om barnets rättigheter (UNCRC) och Europarådets rekommendation CM/Rec(2018)5 från ministerrådet till medlemsstaterna angående barn med fängslade föräldrar. Nätverket består av ett 30-tal organisationer i Europa och styrelsen består utöver en ordförande av åtta ledamöter. COPE har sitt huvudkontor och kansli i Montrouge, Frankrike.

– Att vi är representerade i COPE:s styrelse är väldigt viktigt. Givande samarbeten över nationsgränserna innebär att Bufff kan ge och få stöd i samråd med våra motsvarigheter runt om i Europa. Jag är övertygad om att Alejandras styrelsepost blir betydelsefull för COPE och Bufff Sverige både på kort och lång sikt, säger Madelein Kattel, verksamhetschef på Bufff och avgående styrelsemedlem i COPE-nätverket som suttit i två mandatperioder.

Ett exempel på samverkansprojekt inom COPE-nätverket är kampanjen ”Inte mitt brott, men ändå mitt straff” som pågått sedan 2021 (se länk nedan).

Om Bufff

Bufff är en politiskt och religiöst obunden barnrättsorganisation. Organisationen ger stöd och röst till barn och ungdomar med förälder/familjemedlem i fängelse, häkte eller frivård. Den idéburna föreningen tillhandahåller både personlig, individuell hjälp och distansstöd via chatt och telefon. Bufff är organiserat i 14 lokavdelningar i Dalarna, Eskilstuna, Norrbotten, Skåne, Stockholm, Södermanland, Södertälje, Uppsala, Värmland, Västmanland, Västra Götaland, Örebro och Östergötland. Rikskansliet är beläget i Stockholm. Organisationen drivs utan vinstsyfte, innehar ett 90-konto och är godkänd för Facebooks insamlingsprogram.

Mer information:

Bufff Sverige

bufff.se

COPE

childrenofprisoners.eu

Inte mitt brott, ändå mitt straff

intemittbrott.se

• Rättsfrågor

Bufff är en politiskt och religiöst obunden barnrättsorganisation. Organisationen ger stöd och röst till barn och ungdomar med förälder/familjemedlem i fängelse, häkte eller frivård. Den idéburna föreningen tillhandahåller både personlig, individuell hjälp och distansstöd via chatt och telefon. Bufff är organiserat i 14 lokavdelningar i Skåne, Västra Götaland, Östergötland, Södermanland, Eskilstuna, Södertälje, Stockholm, Uppsala, Örebro, Västmanland, Dalarna, Värmland och Norrbotten. Rikskansliet är beläget i Stockholm. Organisationen drivs utan vinstsyfte, innehar ett 90-konto och är godkänd för Facebooks insamlingsprogram. Läs mer på www.bufff.se