Bukowskis presenterar LARS NORÉN - TING / Auktion 8-17 oktober

”… mina barn får ta tio femton saker var när jag dör, ett bestämt antal klädesplagg och sedan sälja resten.”, utdrag ur Lars Noréns dagbok.

Lars Norén har oväntat och hastigt gått ur tiden. Genom detta omintetgjordes hans projekt att skriva sig mot utplåning. Avsikten var att via det oavlåtliga skrivandet undersöka hur åldrandet får ord och perspektiv att falla bort. Att genom praktik registrera hur minnet raderas. Istället uppstod plötsligt en obarmhärtig tystnad, som fick kultursfären att närmast förstummas inför uppgiften att förhålla sig till hans enorma produktion. Lars Norén var en litterär gigant – ÄR en gigant.

Så beskriver Lars Ring, kulturjournalist, Lars Norén i ett längre förord i den tryckta katalog som publiceras i samband med Bukowskis visning och auktion ”LARS NORÉN – TING”. Samlingen som Bukowskis har fått förtroendet att sälja innehåller hela 175 högst personliga föremål, däribland Lars Noréns ikoniska svarta skrivmaskin, skrivbordet där många av pjäserna färdigställdes, en älskad Bianchi-cykel, en komplett musiksamling (480 delar, mestadels CD-skivor), ett större fotografi signerat Maria Miesenberger, stolar och åter stolar.

”Jag samlar på stolar. Jag har i åratal samlat på stolar, som ingen sitter på, utom en kort stund.”, utdrag ur Lars Noréns dagbok.

Katalogen innehåller även en bildessä med fotografier av Mikael Olsson, fotograf och konstnär, personliga texter av Maria Miesenberger, konstnär, Salvatore Grimaldi, entreprenör (”Cykelkungen”), Stina Lindholm, formgivare och skulptör samt Margareta Petersson, agent Familj Lars Norén.

”Nätterna är kyliga. Det fanns bara en skrivmaskin nere i källaren att lämna in på service. När jag får tillbaka den skall jag också få en annan skrivmaskin, IBM 196C börjar försvinna. Jag kan inte skriva på min dator. Jag måste hålla papperet i handen, och jag måste ha det motstånd som en elskrivmaskin ger även om ljudet från den plågar mig efter en stund.”, utdrag ur Lars Noréns dagbok.

"Som representant för familjen Lars Norén vill jag tacka alla medverkande inför denna auktion. Vi hoppas att Lars ting kommer få nytt liv i andras hem och samlingar och att arvet efter honom skall tjäna som en påminnelse om konstens kraft att spegla ett samhälle, säger Nelly Bonner, dotter till Lars Norén och VD för Lars Natten Norén AB."

"Bukowskis har en lång tradition av att framgångsrikt förmedla samlingar, men det är särskilt betydelsefullt när vi som i detta fall får förtroendet från familjen. Lars Norén är en litterär ikon och vi tror att intresset kommer vara stort i Sverige men också internationellt. Betydande är också att den tryckta katalogen kommer finnas kvar som ett kulturhistoriskt dokument för framtiden. För många blir det ett samlarobjekt i sig, säger Louise Arén, VD Bukowskis."

För mer information om auktionen, bilder på fler föremål eller intervjuförfrågningar, tveka inte att höra av dig till: sara.bourke@bukowskis.com, telefon 073 940 08 26.

Visning 13–17 oktober, Berzelii Park 1

Auktion online 8–17 oktober

Marknadsplatsen för konst och design av kvalitet.