Bukowskis tar nästa digitala steg – Louise Arén ny chef för digital utveckling och e-handel

Föga anade Henryk Bukowski då han öppnade sin verksamhet 1870, att den inte bara skulle komma att utgöra en symbol för kvalitet, skönhet och historia, utan även bli ett begrepp för en större allmänhet med ständigt pågående onlineauktioner i en digital värld. Idag har de passerat slagauktionerna i omsättning med besked. Förra året ökade onlineköpen med 19 procent i jämförelse med den totala onlinehandeln i Sverige, som ökar med 12 procent.

- Det är en stor förändring organisatoriskt, det ska man självklart ha i åtanke. På nätet sker affärer under alla dygnets timmar, varje dag året runt och vi befinner oss ändå bara i början av utvecklingspotentialen, säger Louise Arén, ny chef för området på Bukowskis.

Anna-Karin Laurell, VD sedan hösten 2014, satsade omedelbart på utvecklingen av Bukowskis digitala expansion. Detta har även fått stor betydelse för fine art, där den digitala plattformen inneburit att auktionshuset blivit mer synligt även internationellt. Att slå ihop hemsidorna Bukowskis och Bukowskis Market blev en i princip sömlös övergång och idag besöks bukowskis.com av inte mindre än 40 000 personer - varje dag.

- Det finns en vital paradox i att alla är så intresserade av att bygga sitt personliga hem och knyta an till gediget hantverk genom ting med historia. Men man väljer att i stor utsträckning förverkliga detta genom inköp i en digital kanal. Nätet har blivit en enorm mötesplats för design och konstintresserade över hela världen säger Anna-Karin Laurell.

Louise Aréns om Bukowskis digitala utaningar:

-Våra huvudsakliga konkurrenter på nätet idag är just de som är hundra procent online och inte traditionella auktionshus. Vi tittar snarare på exempelvis Blocket och uppstartsbolag som ligger i framkant och inte bara följer, utan istället skapar nya beteenden och behov hos de som handlar och säljer konst och design. Hastighet i kombination med analys och insikt kring de aktiviteter dagens kunder föredrar är avgörande för att lyckas.

Detta händer på Bukowskis

• Den totala omsättningen för vår e-handeln uppgick 2015 till 225 MSEK
  • Globalt sett ökar onlineförsäljningen dramatiskt. Enligt siffror som Barnebys refererar till var omsättningen 3,3 miljarder euro. Totalt sett utgör det summan 6 procent av den totala konstförsäljningen på auktion 2015.
  • Människor är allt mer benägna att lägga höga bud online. Stormlandskap av August Strindberg, såld hösten 2014 gick till en onlinebudgivare som lagt 11 miljoner kronor, ett rekord i Sverige.
  • Antalet besökare på bukowskis.com ökar dramatiskt. 40 000 besökare om dagen.
  • Slutsnittpriserna ökar och Bukowskis har de högsta slutpriserna på marknaden.
  • Bukowskis söker nu systemutvecklare som vill delta i den digitala revolutionen av auktionsmarknaden.

Idag släpps avsnitt 3 av podden Konstfolket som har digitalisering som tema. Konstfolket görs i samarbete med Barnebys.

För mer information, kontakta Paulina Sokolow, kommunikationsansvarig, 0702670923, eller paulina.sokolow@bukowskis.com

Bukowskis är störst i Norden på kvalitetsauktioner. Kontor finns i Stockholm, Göteborg, Malmö, samt Helsingfors. Hos Bukowskis finns Sveriges främsta experter inom klassisk, modern och samtida konst samt design och konsthantverk. VD är Anna-Karin Laurell.