Storslagen världskonst på höstens Modern Art + Design

Vi är stolta över att kunna presentera en auktion med en unik internationell avdelning med verk av världsnamn som Pablo Picasso, Lucio Fontana, Fernando Botero och Marc Chagall. Även den svenska avdelningen är ovanligt intressant med flera betydande verk av våra viktigaste modernister Leander Engström, Nils von Dardel, Erik Olson, Sigrid Hjertén och Gösta Adrian-Nilsson.

Bland auktionens höjdpunkter finns en lysande röd "Concetto Spaziale" av Lucio Fontana, ett spännande sent porträtt av Pablo Picasso från 1969 och en magnifik badrumsscen i stor skala av Fernando Botero.

Auktionen innehåller även Marc Chagalls drömlika L’artiste et l’ange ”, en unik bemålad trärelief av Sérgio Camargo och ett verk av Wifredo Lam från hans studio i Albissola.

Av ytterligare intresse är verk av Fernand Léger, Antoni Tàpies, Kurt Schwitters, Asger Jorn, Fernandez Arman och Francois Morellet åtföljda av ett starkt urval av modern skulptur och en rad kubistiska och surrealistiska verk.

Designavdelningen innehåller intressanta möbler och konsthantverk som representerar utvecklingen inom möbelformgivning i Norden under större delen av 1900-talet. Ett tjugotal föremål som alla har varit i Estrid Ericsons ägo ingår i auktionen. De olika typerna av objekt visar tydligt på det som än idag är signifikativt för Firma Svenskt Tenn, en bred blandning av tidlösa objekt som aldrig tycks bli omoderna och ständigt väcker ha-begär hos nya generationer.

Ytterligare höjdpunkter är Gustaf Fjaestads skulpterade och snidade möbler från början av 1900-talet, vid sidan av Axel Einar Hjorths möbelgrupp "Sandhamn", den enda modell bland Sportstugemöblerna som med säkerhet tillverkats vid Nordiska Kompaniets egna verkstäder.

När det gäller keramik och stengods har Bukowskis glädjen att presentera fantastiska objekt av några av våra mest välrenommerade skandinaviska keramiker från Gustavsberg, Wilhelm Kåge, Berndt Friberg och Stig Lindberg. Från Finland representeras Michael Schilkin, Birger Kaipiainen, Rut Bryk och från Danmark Axel Salto. Bland höjdpunkterna syns bland annat en ytterst sällsynt drakfisk av Wilhelm Kåge i ”Farsta-blå” glasyr.

Visning och auktion

Bukowskis Modern Art + Design
Visning 21–25 november på Berzelii Park 1 i Stockholm.
Auktion 26–27 november på Arsenalsgatan 2 i Stockholm.

Marknadsplatsen för konst och design av kvalitet.