Burger King visar skönheten i mögel

Burger King visar skönheten i mögel

Burger King överraskar med att visa bilder på en möglig Whopper - kampanjen ska visa skönheten i mat utan artificiella tillsatser.

Burger King lanserar en uppseendeväckande global kampanj som visar en Whopper-burgare omsluten av mögel. Istället för de klassiska bilderna med perfekta och aptitretande burgare så har Burger King låtit sin mest välkända burgare, Whoppern, mögla för att berätta att burgarkedjan nu tagit bort alla artificiella konserveringsmedel. Utöver Sverige har en majoritet europeiska länder och USA fasat ut artificiella tillsatser.

Burgarkedjan har även tagit bort artificiella färg- och smakämnen från de allra flesta produkterna på burgarmenyn och tillbehören.

Whoppern är fri från artificiella konserveringsmedel, färg- och smakämnen, och snart kommer hela Burger Kings meny i Sverige att endast ha äkta ingredienser. Det är någonting vi är enormt stolta över, säger Iwo Zakowski, General Manager för Burger King i Sverige.

Viktigt budskap bakom möglet

De slående bilderna i kampanjen visar att allt i Whoppern - från brödet till burgaren och den färskskurna löken, tomaterna och salladen - är omslutet av mögel. Kampanjen refererar till det antal dagar som har passerat sedan burgaren monterades och texten i bilden läser “Det fina med inga artificiella tillsatser".

På Burger King tror vi att äkta mat smakar bättre. Därför arbetar vi hårt för att ta bort artificiella konserveringsmedel, färg- och smakämnen från all mat vi serverar världen över, säger Fernando Machado, Restaurant Brands International Global Chief Marketing Officer.

Kampanjen med de mögliga burgarna har skapats och utformats i Sverige och annonseras nu ut på bred front över hela världen.

Arbetet med att fasa ut artificiella konserveringsmedel, färg- och smakämnen från våra produkter har pågått under en lång tid och det är något vi är stolta över. Äkta burgare smakar bättre helt enkelt, säger Daniel Schröder, Marketing Director på Burger King Sverige.

Whoppern tillagas utan artificiella konserveringsmedel, färg- och smakämnen och har fortfarande samma goda och välbekanta smak. Den består även i fortsättningen av en grillad burgare, majonnäs och färska grönsaker i ett varmt bröd.

Film

För ytterligare information:

Iwo Zakowski, General Manager Burger King Sverige
+ 46 (0)72-555 77 50
iwo.zakowski@kingfood.se

Frågor och svar om kampanjen

Är det riktigt mögel på bilderna?

Ja, möglet är 100% autentiskt och växte på burgaren i bild. Det är riktigt mögel och lades inte till i efterbearbetningen. Den enda efterbearbetningen som gjordes av bilderna var färgkorrigering och justering av ljus.

Hur lång tid tar det för mögel att växa på en Whopper?

Det varierar beroende på vilken miljö burgaren är i. Mögel växer individuellt beroende på många olika externa faktorer såsom fukt, mörker och temperatur. Så det tar allt ifrån en till flera veckor. Bilderna visar det genomsnittliga utseendet av en Whopper som stått framme i 28-35 dagar.

Har ni, eller adderar ni, tillsatser från naturliga ämnen i Whoppern? Vilka tillsatser?

Vår Whopper innehåller inga artificiella tillsatser, men vi använder tillsatser från naturliga källor såsom vinäger och salt.