Gå direkt till innehåll
Eric Björkman Wisby Hotel Group, Anna Dahl Tillander Burgsvik Group, William Thorén och Erik ”Jerka” Johansson Sandhäxan

Sandhäxan till Visby!

Burgsvik Group lägger till ett affärsområde till befintliga sju genom långsiktigt och lokalt förankrat delägarskap i Wisby Hotel Group. Nyheten om köpet av majoriteten av hotell- och restaurangkoncernen fick ett fantastiskt mottagande också för att grundaren Dan Tervaniemi är född på Gotland. Bolaget som har stark gotlandsanknytning till både namn och ursprung utvecklas och hittar samtidigt hem.

Med sig till ön, och närmare bestämt Donners Plats tar Burgsvik Group Sandhäxan, som sedan öppningen i Stockholm varit omåttligt populär med ringlande köer och fantastiskt lojal följarskara. Det är genom Sandhäxan som begreppet mackrestaurang etablerats och i fjol skapades restaurangen och utomhuskonceptet Strandhäxan på destinationen Djurgårdsbron, också den ägd av Burgsvik Group, och som nu alltså får en systerrestaurang. Strandhäxan kommer givetvis servera sina omtyckta mackor i Visby innerstad men kommer även med ett utbud och koncept anpassat till platsen med bland annat tikibar och nattklubb.

”Visby har alltid varit min andra stad och jag har varit där varje sommar sen jag var barn, under den tiden har jag sett hur restaurangscenen har utvecklats på ett fantastiskt sätt genom åren och känt att det här vill jag att Sandhäxan ska vara en del av! Därför känns det otroligt kul att vi öppnar i Visby i år, Visby behöver oss och vi behöver Visby! berättar Erik ”Jerka” Johansson som förutom att vara delägare i Sandhäxan även är skådespelare och deltidsgotlänning.

Andra delen av Wisby Hotel Group är Eric Björkman och Linnea Stuxberg som ägt hotellen sedan 2015 och kommer in som nya delägare i restaurangsamarbetet. Erik ”Jerka” Johansson fortsätter:
När vi såg platsen och fick träffa Linnea och Eric var det inget snack längre. Fina människor med hjärtat på Gotland, en fantastisk plats i en sagolik stad och förutsättningar att skapa något extra för både turister och boende. Det rosa huset skall bli synonymt med det enkla och goda livet. Har man allt det som Visby och Gotland ger behöver man inte krångla till det så mycket.”

Som majoritetsägare i flera hotell och restauranger blir Burgsvik Group tillsammans med Wisby Hotel Group en av de största aktörerna på ön med avsikt att utöver hotellens åretruntverksamhet etablera även koncept och restaurangverksamheter aktiva under hela året. Strandhäxan Visby öppnar i början av juni och håller öppet alla dagar i juli och augusti, också för delar av detta koncept finns tanken att fortsatt vara öppet utanför högsäsong.

Kategorier

Burgsvik Group är ett svenskt familjeföretag som äger, driver och utvecklar bolag inom servicenäringen.

Burgsvik Group bedriver idag 7 affärsområden. RASTA-anläggningar, Arenarestauranger, Kulturrestauranger, Live-entertainment, Hotell, Gastropubar och majoritetsägda Boulebar.

Läs mer om de olika affärsområdena på www.burgsvikgroup.se

Burgsvik Group

Burgsvik Group bedriver idag 9 affärsområden genom serviceanläggningarna RASTA, Arenarestauranger, Kulturrestauranger, Live-entertainment, Hotell, Fastigheter, Gastropubar, Gotländska hotell och restaurangkoncernen Wisby Hotel Group samt ett huvudägande i Boulebar. Läs mer om de olika affärsområdena på www.burgsvikgroup.se